je moet niet alleen naar de aantal MB Ram kijke ook naar de aantal MHz van de core en memory.
20 mei 2007 18:56
blacksorcerer
Je moet niet naar RAM kijken, zowel 256 als 512 is ruim genoeg en maken in prestatie geen relevant verschil, tenzij je op een erg groot beeldscherm met hoge resolutie games speelt, maar volgens je specs heb je gewoon een 19" op wss 1280x1024.
Mhz van core/mem bekijken heeft ook geen nut, zeker als je verschillende chips bekijkt...
...enige fatsoenlijke reden om de prestaties van videokaarten te 'meten' is het bekijken van benchmarks. Het beste is natuurlijk benchmarks van games die je zelf gaat spelen uiteraard.
En niet afgaan op de resultaten van slechts 1 site, maar voor jezelf eens goed kijken of NL en EN sites die meerdere videokaarten hebben getest. De combinatie van tests waarin zowel 7900GS zit als de nieuwe 8x00 kaarten, komen best veel voor (en vaak ook de 1950 waar, maar daar ben je duidelijk over geweest ;))
Ik weet zeker dat je er wel zult vinden, mocht dat nog niet lukken of je hebt nog vragen dan horen we wel weer verder. Ik zelf heb een 7900GS die mooie results geeft (en lekker overclockt, maar ik weet niet of je overclockker bent) maar als ik nu zou moeten kiezen, zou ik ook uitgebreidt moeten uitzoeken welke beter presteert. Als ik zo snel kijk is de 8600 GT echter beter als de 7900 GS en zou ik die nu eerder kopen, zeker ook met het oog op de toekomst Edit: hmmz ik heb bij de 8600 gtS zitten kijken ipv gt :o meeste games is de 8600GT indd iets langzamer dan 7900GS, dusje je moet zelf inschatten of je gebruik wil maken van de nieuwe feautues op de 8x00 kaart (DX10, hardwarematige decoderen van bepaalde formaten etc) en anders maakt niet veel uit welke je neemt.
Dus zelfs als zeer tevreden 7900 GS gebruiker (weliswaar op een XP systeem, en geen die-hard gamer) raadt ik je toch de 8600 GT aan :)
20 mei 2007 19:14
leviathan
Wat zoekwerk bracht me bij deze benchmarks. Je zult het waarschijnlijk niet kunnen lezen, maar plaatjes kijken zal al voldoende moeten zijn. http://www.it.com.cn/f/diy/074/3/401291_5.htm
note: let er wel op dat beiden kaarten 256 zijn, maar het kan alsnog wel een beeld geven.
20 mei 2007 21:03
sjz
Het lijkt erop dat 7900 beter presteert. En dit was de 256 mb versie, ik ga de 512 mb versie halen.
Ach, genoeg getwijfeld langs mijn kant... Ik ga de 7900 halen, dan ben ik van die kopzorgen vanaf.
20 mei 2007 21:33
xp 2
JE hebt alleen meer RAM nodig voor hogere resoluties.
256Mb is dus zeker genoeg als je niet groter dan 28" alles op high wil spelen.
21 mei 2007 21:34
sjz
Ok?, dan neem ik toch maar de 8600... Als RAM niet zo belangrijk is. Heb ik bovendien ineens DirectX 10.
Dank jullie vriendelijk voor jullie wijze raad en vriendelijke hulp. ;)
21 mei 2007 22:36
louwrens
ik weet al al hoe die shaders heten: Undifindofzo Shaders
21 mei 2007 22:42
xp 2
Nee, louwrens, het zijn [color=black]Unified Shaders :p[/color]
22 mei 2007 17:30
sjz
Momenteel ben ik de laatste ?20 aan't sparen. Over 2 weekjes heb ik het. Als het geluk aan mijn kant staat, valt het onder "speciale aanbieding" van PcPartner. Of misschien is de prijs wel een beetje gezakt tegen dan...Nog even afwachten. 2 weekjes. :p