Gamekaart ?170
mei 2007
-
sjzBlijkbaar ken ik minder van videokaarten dan ik zelf dacht... Daarom dat ik even jullie hulp zou willen inroepen.
Momenteel heb ik een MSI nVidia NX 7300 GS (passief gekoeld)
Specs: Klikje
MSI-site is momenteel plat, vandaar dat ik even Alternate koos voor specs
Deze kaart is echter niet zo'n geweldige game-kaart, ik zou een krachtigere willen, eentje die prima moderne games op High kan afspelen. De 7300 die ik heb doet het met Medium en sommige settings op Low (maar hij doet het wel...)
Welke kaart is voor mij geschikt? Of kan ik beter wachten tot mijn videokaart echt "oud en versleten" is? En er dus betere uit zijn voor een betere prijs? Wat raden jullie mij aan?
Nu goed, voor mezelf heb ik al 2 kaartjes eruit gekozen, die mijn maximum budget niet overschrijden.
De 7900 GS 512 mb en de 8600 GT 256 mb.
De 8600 GT ondersteunt DirectX 10, hetgeen mij best belangrijk lijkt voor toekomst gericht. Maar als de 7900 GS beter en aangenamer gaat spelen dan de 8600 GT, koop ik liever de 7900 GS. Uiteindelijk gaan beide kaarten toch verjaren.Dus wil ik momenteel de b?ste tussen deze 2.
Tenzij jullie nog een betere kaart voor me weten... Tips zijn echt wel welkom, want ik twijfel enorm.
3 belangrijke dingen:
1) Het maximum bedrag is ?185, en "geen cent meer" :p
2) Het moet een MSI zijn!
--> Reden: Ik ben erg vertrouwd met MSI, en vind het goede kwaliteit. Ook hun site enzovoort ken ik vanbuiten.
3) Het moet een nVidia-kaart zijn, geen ATI's!
--> Reden: nVidia ondersteunt OpenGL veel beter en bovendien brengen zij vaker drivers/software uit en is hun site v??l ordelijker. :p
EDIT: 7900 GS 256 mb veranderd in 7900 GS 512 mb.20 mei 2007 15:42 -
louwrensin voordeel van de 8serie: ze gebruik steamnogwat
de andere kaarten gebruiken pixel en vertes shaders, als een progje allee vertex nodig heeft gebruikt ie alleen de vertex waardoor de pixelpipelines niks doen, de 8serie heeft die vertex en pixelpipelines in een chipje20 mei 2007 15:53 -
sjzDus de 8600 GT zou beter moeten spelen en voor grafisch geweld moeten zorgen dan de 7900, ondanks het Ram-verschil tussen beide?20 mei 2007 15:59
-
louwrensje haalt meer performance uit de 8serie
Keitaro heeft ook een 8600GT is SLI:P20 mei 2007 16:02 -
sjzHelaas kan ik geen SLI cree?ren, mijn mobo is hier niet compatibel mee.
1 vid.kaartje dus :p Zeker dat de 8600 GT beter gaat zijn? Ben enorm twijfelachtig20 mei 2007 16:05 -
leviathan[quote=67320]Die heeft 6600GT20 mei 2007 16:10
-
sjz[quote=67323]
Dat lijkt me een klein verschilletje... :p20 mei 2007 16:18 -
xp 2Mss heeft ATi binnenkort een goedkopere DX10 kaart, en kan je daar op wachten20 mei 2007 16:36
-
bj farmoreDe Ati x1950 is sneller dan beiden. De beste prijs/kwaliteit verhouding. Maar Ati?s drivers zijn misschien wel niet de beste, maar de kaart is wel sneller.
20 mei 2007 16:41 -
sjzIk ga natuurlijk niet zeggen dat ATI's drivers op niks trekken. :p Maar neem nu mijn oude laptop, een Pentium III. Daar steekt een Mobility Rage in. Nu, ik besef maar al te goed dat ik niet kan verwachten dat ze nog nieuwe drivers voor deze kaart gaan maken, da's logisch wat inmiddels zijn er al x kaarten uitgebracht. Ze kunnen ze niet allemaal blijven ondersteunen, doet nVidia ook niet, maar ze zouden de oude drivers wel eens beschikbaar mogen houden. Zoek zelf maar eens als je wilt naar Mobility Rage op ATI's driver-pagina. Je gaat niets vinden... :s En dat is nu het grote verschil met nVidia. Neem een stokoude TNT kaart, ga naar hun driver-archief en hups, je hebt de juiste driver te pakken.
@ XP 2: nee, het moet echt een nVidia kaart zijn. Nog een reden is dat ik erg vaak met Linux werk, en nVidia brengt Linux-drivers uit. Ze zijn niet OpenSource (vandaar dat ze Restricted zijn) maar ze ZIJN er wel, dat doet ATI overigens ook niet. Pang, weer een duif weggeschoten, want ik koop geen ATI.
Even terug wat meer ontopic:
Ik maak het makkelijker.Als jullie niet op de prijs zouden letten, en moesten kiezen tussen 1 van deze 2 kaarten:
* De 7900 GS MET 512 Mb Ram
* Of de 8600 GT MET 256 Mb Ram
Welke zouden jullie dan kiezen?
EDIT: Ik ben eigenlijk geneigd om te 7900 te kiezen, vanwege zijn 512 mb ram. Nu weet ik niet of dat Ram eigenlijk wel zo echt doorslaggevend is...20 mei 2007 18:47 -
louwrensje moet niet alleen naar de aantal MB Ram kijke ook naar de aantal MHz van de core en memory.20 mei 2007 18:56
-
blacksorcererJe moet niet naar RAM kijken, zowel 256 als 512 is ruim genoeg en maken in prestatie geen relevant verschil, tenzij je op een erg groot beeldscherm met hoge resolutie games speelt, maar volgens je specs heb je gewoon een 19" op wss 1280x1024.
Mhz van core/mem bekijken heeft ook geen nut, zeker als je verschillende chips bekijkt...
...enige fatsoenlijke reden om de prestaties van videokaarten te 'meten' is het bekijken van benchmarks. Het beste is natuurlijk benchmarks van games die je zelf gaat spelen uiteraard.
En niet afgaan op de resultaten van slechts 1 site, maar voor jezelf eens goed kijken of NL en EN sites die meerdere videokaarten hebben getest. De combinatie van tests waarin zowel 7900GS zit als de nieuwe 8x00 kaarten, komen best veel voor (en vaak ook de 1950 waar, maar daar ben je duidelijk over geweest ;))
Ik weet zeker dat je er wel zult vinden, mocht dat nog niet lukken of je hebt nog vragen dan horen we wel weer verder. Ik zelf heb een 7900GS die mooie results geeft (en lekker overclockt, maar ik weet niet of je overclockker bent) maar als ik nu zou moeten kiezen, zou ik ook uitgebreidt moeten uitzoeken welke beter presteert.
Als ik zo snel kijk is de 8600 GT echter beter als de 7900 GS en zou ik die nu eerder kopen, zeker ook met het oog op de toekomst
Edit: hmmz ik heb bij de 8600 gtS zitten kijken ipv gt :o meeste games is de 8600GT indd iets langzamer dan 7900GS, dusje je moet zelf inschatten of je gebruik wil maken van de nieuwe feautues op de 8x00 kaart (DX10, hardwarematige decoderen van bepaalde formaten etc) en anders maakt niet veel uit welke je neemt.
Dus zelfs als zeer tevreden 7900 GS gebruiker (weliswaar op een XP systeem, en geen die-hard gamer) raadt ik je toch de 8600 GT aan :)20 mei 2007 19:14 -
leviathanWat zoekwerk bracht me bij deze benchmarks. Je zult het waarschijnlijk niet kunnen lezen, maar plaatjes kijken zal al voldoende moeten zijn. http://www.it.com.cn/f/diy/074/3/401291_5.htm
note: let er wel op dat beiden kaarten 256 zijn, maar het kan alsnog wel een beeld geven.20 mei 2007 21:03 -
sjzHet lijkt erop dat 7900 beter presteert. En dit was de 256 mb versie, ik ga de 512 mb versie halen.
Ach, genoeg getwijfeld langs mijn kant... Ik ga de 7900 halen, dan ben ik van die kopzorgen vanaf.20 mei 2007 21:33 -
xp 2JE hebt alleen meer RAM nodig voor hogere resoluties.
256Mb is dus zeker genoeg als je niet groter dan 28" alles op high wil spelen.21 mei 2007 21:34 -
sjzOk?, dan neem ik toch maar de 8600... Als RAM niet zo belangrijk is. Heb ik bovendien ineens DirectX 10.
Dank jullie vriendelijk voor jullie wijze raad en vriendelijke hulp. ;)21 mei 2007 22:36 -
louwrensik weet al al hoe die shaders heten: Undifindofzo Shaders21 mei 2007 22:42
-
xp 2Nee, louwrens, het zijn [color=black]Unified Shaders :p[/color]22 mei 2007 17:30
-
sjzMomenteel ben ik de laatste ?20 aan't sparen. Over 2 weekjes heb ik het. Als het geluk aan mijn kant staat, valt het onder "speciale aanbieding" van PcPartner. Of misschien is de prijs wel een beetje gezakt tegen dan...Nog even afwachten. 2 weekjes. :p22 mei 2007 18:20