Mijn computer wordt nogal eens wat warm daarom wil ik graag een extra fan plaatsen. Ik wil graag een fan die goed coolt maar die ook zeker geen geluid maakt. Nu heb ik geen verstand van welke fan ik nodig heb, waar ik op moet letten en derg. en of jullie dan voor mij een goede fan weten.
Voor de rest ben ik ook niet echt bekend met en plaatsen van een fan.
Dit is de plek waar hij moet komen:
[url]http://img378.imageshack.us/img378/611/afb000oi8.jpg[/url]
De schroefopeningen zitten zo'n 7 cm van elkaar af.
Waar je op moet letten is:
aantal decibel (dB, hoe lager hoe minder geluidsoverlast)
grootte (jouw geval denk ik 80x80)
luchtverplaatsing (hoe hoger des te meer warme lucht er verplaatst word)
(wat ook zo is dat een grotere koeler minder geluid produceert doordat die op lagere toeren kan werken en dan ook nog meer luchtverplaatsing heeft, maaar zo een koeler past niet op jouw opening in de kast)
En je moet kijken naar de aansluiting. Heb je nog een 3 pins aansluiting op je moederbord?.. zo niet dan kun je beter een 4 pins molex aansluiting gebruiken en die laten splitten naar je koeler. Of je koopt gelijk een koeler met een 4 pins molex aansluiting zo dat je die gelijk kunt aansluiten op de voeding.
11 mei 2007 18:59
paul
Dat van die aansluitingen snap ik niet wat zijn 3 pins aansluitingen en hoe kan ik ze herkennen op mijn moederbord.
Bedankt
11 mei 2007 19:43
roy92
Een 3-pins aansluiting wil zeggen, dat het een bevestiging met 3 pinnetjes is. Om te kijken waar de case-fan aansluiting zit, en welke je hebt; kijkeven in het boekje van je moederbord, of op de manual op de website van de fabrikant.
11 mei 2007 19:47
paul
Ik heb nog een 3 pin aansluiting gevonden op mijn moederbord, maar twijfel nog of ik hem misschien niet beter gewoon met een koppelstukje direct aan de voeding kan plaatsen.
Ik denk dat ik de Master Ultra Silent Fan SAF-S84 ga kopen, maar als iemand een betere weet moet hij dat zeggen. (moet alleen nog een winkel zoeken die ze verkoopt)
Wat betreft de bevestiging, ik neem aan dat er schroefjes en dergelijken worden aangeleverd op hem te bevestigen, zo ja dan gaat het lukken.
Groeten Paul
12 mei 2007 13:41
roy92
hier verkopen ze die fan o.a., zit ook een survey bij.
Ik zou zelf deze aanraden. Ik heb deze in vele PC's gezet, praktish onhoorbaar, en goede luchtverplaatsing (airflow)..dikke aanrader dus.
op deze pagina staan allemaal (wel gode) case-fans. Ik zou een beetje kijken naar: Max tot 20DB, vanaf 1000rpm, en op z'n minst toch wel 30 m?/h. Dat lijkt me wel redelijk.
12 mei 2007 14:05
bj farmore
Hier worden ze zoal verkocht Deze heeft geen grote luchtverplaatsing, maar is wel lekker stil;)... het is net waar jouw eisen aan liggen. Als jouw computer erg warm word(ik weet niet wat jij warm noemt dus misschien kun nog eens wat graden posten) dan is dit misschien niet de ideale oplossing.
Als jouw aansluiting op het moederbord nog gewoon vrij is en niet is ingenomen door een andere koeler(CPU??) dan zal ik hem gewoon op het moederbord aansluiten, daar is het ook voor bedoelt:). Anders kun je altijd nog een extra kabeltje kopen om hem toch rechtstreeks op je voeding aan te sluiten.
EDIT: was weer eens te lang bezig met mijn bericht:(^^
12 mei 2007 14:09
paul
Ok? bedankt voor de reactie, heb eens rond zitten kijken en zie een heleboel mooi fans maar ik wil nu graag weten vanaf hoeveel dB ga je hem horen (als hij naast het bureau staat)
Ik wil graag een extra fan om mijn gele pc wat beter te coolen omdat de harde schrijf wordt (ik heb hem onderin de kast gelegd) tegen de 46 graden en mijn moerderbord ongeveer 45 graden. Lijkt me dus ook belangrijk dat ik een goede Airflow heb, maar dat de pc stil is vind ik ook erg belangrijk.
Bedankt voor de hulp!
12 mei 2007 14:43
rubenus
Die temperaturen vallen nog mee, is bij mij ook ong zo.
12 mei 2007 14:54
louwrens
wel aan de hoge kant vind
45 graden voor mobo? heb ik nog niet gehaald cpu wel:p
harde schijf kan ook nog net
12 mei 2007 14:56
rubenus
Ik heb een k*t mobo, maar kan deze temperatuur wel makkelijk aan.
Hij is stil en heeft volgens mij een goede airflow.
12 mei 2007 15:16
roy92
Als ik zo op jouw plaatje kijk, zie ik dat je de fan achterin de kast plaatst. Het is ook belangrijk om een fan voorin de kast te hebben, zodat er een goede luchtstroom van de voorkant naar de achterkant van de kast is. Hier staan de waardes van het aantal Db.
12 mei 2007 16:02
bj farmore
[quote]Hij is stil en heeft volgens mij een goede airflow.[/quote]
De airflow ligt niet aan de koeler. Met de airflow wordt bedoelt of de lucht goed door de kast heenloopt. En dat is vaak zo dat als je voor ??n koeler hebt die er in blaast en achter ??n hebt die er uit blaast er een goede luchtcirculatie hebt, dus een goede airflow in het engels. Maar het is maar de vraag of jij ook voor in je kast ruimte hebt/opening voor een koeler. Waarschijnlijk niet, maar dit merk je ook al wel een beetje. Maar ik vind dat je wel een goede koeler hebt gekocht, zoveel verschil is er ook niet tussen die dingen.
De temperaturen vind ik op het randje, mijn harde schijf krijg ik niet hoger dan 40 graden en mijn moeder bord is 36. Dus je zou eventueel wel wat koeling extra kunnen gebruiken. Voor harde schijven zijn ook koelers te koop voor als het niet genoeg mocht zijn.
12 mei 2007 16:20
paul
Wat voor koeler zijn dat voor de harde schrijf want daar heb ik wel oren naar, kijkend naar mijn 46 graden.
Ik heb de fan trouwens nog niet gekocht, koop hem liever gewoon ergens in de winkel want via internet betaal ik nog eens het dubbele aan verzend kosten. Moen overigens wel weer opzoek naar een winkel die hem verkoopt.
12 mei 2007 16:28
bj farmore
Dat zijn simpele brackets met ventilatoren erin die je op de harde schijf plaatst. Dit is er bijvoorbeeld ??n. Deze maken wel wat meer lawaai dan de koeler die jij in gedachten hebt en het helpt niet veel aan de andere temperaturen, dit zou je dus nog kunnen doen als de oplossing die jij in gedachten hebt niet zou helpen voor je hardeschijf temperatuur. Maar volgens mij heeft je harde schijf niet echt veel meer koeling nodig, dus probeer het eerst maar even zonder en houd zoiets als dit achter de hand.
Ik moet dan wel een koppelstukje hebben dat van 3 pin naar 4 pin gaat want met de hdd cooler bezet ik de enige 3 pin aansluiting. Ik ga eer dan maar van uit dat er zo'n 3 naar 4 pin koppelstukje is.
totaal incl verzendkosten ben ik dan 31 euro kwijt, volgens mij is dat best redelijk.
ik denk dat deze beter is. Omdat ik zo namelijk de vrije pin 3 op me moederbord kan verdubbelen. of vergis ik me, zo ja dan ga ik die van jouw kopen.
Ga het zooitje dan maaar bestellen, tenzij jij (@Bj farmore) het geen goed idee vindt.
(bedankt voor je hulp Bj farmore)
Groeten
12 mei 2007 19:01
bj farmore
Ik vind het wel goed hoor!.. het is maar net welke jouw het beste ligt. Als jij die splitter liever hebt kan dat natuurlijk net zo goed:). Dit topic gaat ook nog over een splitter. Dus bij de splitter die jij wil kopen moet jij de bij de splitter kijken aan welk uiteinde het gele draadje zit. Van deze kun je namelijk alleen het aantal toeren lezen, aan jou de keuze van welke koeler je de toeren wil lezen. En daar sluit hem uiteindelijk aan vast.
Graag gedaan en veel plezier met het prutsen het erin te krijgen, en hopelijk is het nuttig;)!
12 mei 2007 20:07
louwrens
met het prutsen om het aan te sluiten krijgt hij meer ervaring:)
12 mei 2007 20:15
bj farmore
Met nuttig bedoelde ik eigelijk van: dat met de fans ook echt de computer koeler word gehouden, ik denk eigelijk wel.
12 mei 2007 20:21
paul
Oke ! vandaag de spullen binnen gekregen en alles gemonteerd, cooler voor op de Hdd is geweldig: ik hoor hem niet en de tempratuur is van 48 naar 38 gegaan. De andere fan vind ik maakt nog wel veel geluid als hij aan de kast is gemonteerd, als los is en ik hou hem een stukje van de kast af is hij al gelijk minders lawaaierig. het heeft denk ik te maken met het feit dat de cooler zijn lucht uit de kleine gaatjes moet halen zoals te zien is op de foto in mijn eerste post. Om hem stiller te maken ga ik een 12v -> 7 v adapteretje kopen en ga ik heb wat verder van de kast afhouden.