[CM] Black Antec
mei 2007
-
blacksorcererAangezien ik mijn pc een tijd terug wat gemod heb (en al lang met de cooling bezig ben), en het nogal stil werd in de modding-sector op TW, heb ik besloten daar maar eens wat van te laten zien (a)
Velen zouden het nogal onorigineel of simpel vinden wat ik gedaan heb, maar ieere keer dat je iets mod is het toch weer anders, en je moet toch ergens beginnen.
Zo ben ik een jaar geleden eens begonnen met wat fans vervangen in de pc, en een fan (4cm, op 5v) modden in de behuizing van een externe harde schijf.
Laatst ook nog ff mijn mini-koelkast gemod, die naast de pc staat. Hij draait nu op de 12v van de voeding in mijn pc, en kan hem gewoon achter in de pc inpluggen. Daarnaast heb ik er een blauwe coolermaster LED fan in geplaats die 22dB(A) geluid maakt, zodat het leuk uitziet en stil is.
[img]http://members.lycos.nl/blacksorcerer/mod/100_0275.jpg[/img][img]http://members.lycos.nl/blacksorcerer/mod/Untitled-1.jpg[/img]
Nu de mods in de Antec SLK3000B zelf:
[*] kabels gesleeved en zo goed mogelijk weggewerkt;
[*] venster met rubberen rand gemaakt;
[*] in het plexiglas van het venster openingen gemaakt voor een fan (en fingerguard zoals die normaal op de voorkant van een fan);
[*] zwarte kunstof platen voor de bodem en het stuk naast de PCI-kaarten gemaakt;
[*] aan de achterzijde van de pc ook aansluitingen voor SATA, 12v powerconnector (molex) en 3-pin fans;
[*] beide in-take fans hebben nu een filter tegen stof;
[*] honinggraatstructuur aan de achterkant van de behuizing weggedremeld, maakt minder geluid;
[*] verder alle cooling stil gemaakt op 5v (waarvan 2 molex, 2 mobo[met speedfan], en 2 op fanmates), en een leuk kleurtje doordat het LED-fans zijn.
[img]http://members.lycos.nl/blacksorcerer/mod/100_0307.jpg[/img][size=8][color=gray](op dit plaatje kan je klikken voor grotere versie)[/color][/size]
[img]http://members.lycos.nl/blacksorcerer/mod/100_0299.jpg[/img]
[img]http://members.lycos.nl/blacksorcerer/mod/100_0327.jpg[/img]
Gereedschappen die gebruikt zijn:
[*] Dremel(-kloon, van de Gamma), eerst dunne slijpschijven, maar die braken af door het stevige aluminium, maar nadat ik dikkere van Dremel heb gehaald, ging het super :o
[*] Ijzerzaagje voor wat kleine dingen;
[*] figuurzaagje voor precisie zagen in plexi;
[*] soldeerstation voor aanpassingen mbt draadjes, of zoals bij de koelkast voor printplaatje;
[*] verder nog standaard dingen zoals schroevendraaiers, schuurmateriaal, multimeter, lijm, etc.
Simpele mod, maar misschien dat er meer mensen die dit gedaan hebben, of graag willen doen, dan is het natuurlijk ook leuk om daarvan te horen ;)
Tot nu toe heb ik niets echt gemold, dus dat scheelt ook weer, maar het is wel handig om een soldeerstation bij de hand te hebben, aangezien ik wel vaker wat onvoorzichtig bleek te zijn met draadjes van fans enzo :-#
Veel plezier met kijken of zelf modden, en op aanvraag kan ik meer uitleg geven of plaatjes maken (moet ik wel fatsoenlijker fototoestel hebben, want deze is nogal bagger met donkere foto's, daarom zie je de LED's ook alleen een beetje fatsoenlijk op de eerste foto)11 mei 2007 13:35 -
christiaanMooie mod hoor ;). Alleen dat stukje bij die honingraadstructuur snap ik niet, je zaagt het weg.. dan heb je toch juist een opening in je kast? En dat maakt het stiller :S?11 mei 2007 13:38
-
blacksorcererBij de rear-fan, blaast die fan steeds tegen die honinggraatstructuur (die moet voorkomen dat je op domme manier je vingers in de fan steekt) en dat maakt herrie.
Blaas maar eens gewoon in de lucht, hoor je vrijwel niet, en blaas dan maar eens tegen zo een honingraatstructuur.
Ik zou er wel nog een andere fingerguard kunnen plaatsen die van die ronde spiklen heeft, dan maakt al minder lawaai omdat de lucht er beter langs kan.11 mei 2007 13:41 -
christiaanoh zo, nu snap ik het ;). Zon ijzeren fangrill is echt nice11 mei 2007 14:05
-
xp 2Wow, echt een coole casemod, blacksorcerer :o
Ik wil dit ook eens doen, maar heb nu ff geen geld, sta nog altijd op -40 ? bij mama :p
Ik ben wel erin ge?nteresseerd hoe je dat plaatje met die molex en sata voor de buitenkant hebt gemaakt...
Kan je het even uitleggen??11 mei 2007 19:09 -
michelvandijkStrak allemaal(h)11 mei 2007 19:37
-
gerbenkwakkelIk mod ook graag ik doe het al zon bijna 1 jaar, en momenteel heb ik ff een simpel modje,
http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cm5xY51hkw/view/11 mei 2007 19:57 -
blacksorcerer@XP2: bij mn Asus mobo had ik veel extra modules voor in de PCI-sloten gekregen. O.a. voor USB, FireWire, SATA etc. Die SATA heb ik gebruikt, en als je een gaatje maakt met een dremel in dat PCI-slot-plaatje dan kan je er ook een Molex stekkertje induwen. Dan sluit je dus aan de binnen kant van de pc ook SATA en molex aan op die module en dan heb je buitenaf dus zowel stroom als sata (voor bijv. een losse SATA schijf), maar dit moet dus niet vergist worden met eSata.
eSata wordt normaal gebruikt voor externe SATA schijven, en heeft een eigen stroomadapter, en dus niet de 12v van de pc. Die 12v gebruik ik ook voor het koelkastje en testen van andere 12v (pc & auto) apparaten.
@Michelvandijk: tnx. strak is altijd goed he ;)
@Gerbenkwakkel: ook netjes en strak gedaan (y)11 mei 2007 20:24 -
xp 2[offtopic]Iemand een idee hoeveel dit gaat kosten??
Want als ik het opzoek kom ik uit op sites waar ze zeggen dat het nog niet uit is.
Lijkt me wel vet ;)[/offtopic]11 mei 2007 21:51 -
louwrenshttp://tweakers.net/pricewatch/155628/Zalman-ZM-MFC2-prijzen.html
dat honing nogwat:p heb ik ook maar dan 5 of 6mm gaten, merk die herrie nu niet omdat mn graka koeler veel pokke herrie maakt, maar daar komt nog een zalman op alleen weet nog niet welke:)11 mei 2007 22:01 -
blacksorcerer@XP2 dat heeft indd niet veel met dit topic te maken :-#
Maar omdat ik zelf nogal wat zalman artikelen heb en vorige week ook naar die ZM-MFC2 heb gekeken, kan ik je zeggen dat de prijs best redelijk is voor zo'n mooi dingetje: [url]http://tweakers.net/pricewatch/155628/Zalman-ZM-MFC2-prijzen.html[/url]
Edit: Louwrens was me al voor :o
Ik slaap naast mn pc, dus ik heb die stilte wel nodig ;)
Zalman VF-700CU (5 tot 7v) doet hier prima werk op een overgeklokte XFX 7900GS (40 idle, max 55 stress).11 mei 2007 22:05 -
louwrensgheghe ik was eerder met de link:P
maar ik welke Zalman graka koeler raad jij aan?
er zit als een window in mn zijkant en mn kast is gespoten:D11 mei 2007 22:06 -
blacksorcererEr zijn nu trouwens ook LED versies van de VF-700 en VF-900 series, mocht je ook zo'n kleurtje leuk vinden ;)11 mei 2007 22:09
-
louwrenstuurlijk met kleurtje, is mn cpu koeler ook 7000B-AlCu led11 mei 2007 22:11
-
xp 2VF-900 (Al)Cu LED of de Fatal1ty FC-ZV9 lijken mij wel goed, ja, ik denk dat ik voor de eerste ga
Het domme is dat je bij een CPU Fan en een VGA fan elk een FanMate 2 bijkrijgt, ik wil namelijk de ZM-MFC2 die tot 4 fans ondersteunt
Ontopic: Welk Type is jouw CPU Fan, ik bedoel, die staan zo op hun zij ipv rechtop?? :s
Of zijn dat je Northbridge coolers?11 mei 2007 22:12 -
louwrensdeze neem ik: http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=JZZ%2345
ik maak nog wel ff een keer een foto van mn graka zonder koeler want erzit iets op wat ik niet helemaal vertrouw als ik er een andere koeler opzet, maak ik nog wel een topic over
Die VF700-AlCu led is ook vet11 mei 2007 22:15 -
blacksorcerer[quote=66165]
Bedoelde je mijn CPU koeler? dat stond iig in mn hardware profiel, Zalman CNPS9500LED
Gisteren heb ik zwarte alkyd verf in spuitbus gehaald bij de Action, die kost daar maar 1,99 en gaf erg goed resultaat bij andere modders (op Tweakers.net). Morgen eens testen of het mij ook zo goed gaat (nog nooit van die spuitverf gebruikt :o) of dat ik mss met een primer zou moeten proberen eronder, of juist nog een mooi vernis laagje erop.
Zodra ik wat getest heb zalk daar ook maar eens wat van laten zien.
Doel is om de grijze aluminum delen van de pc ook nog zwart te maken (ook mobo-tray enzo dus). Als het echt super uitziet doe ik maar meteen ff de hele kast opnieuw verfen, en hoogg;ans er mss over :p23 mei 2007 14:39 -
djoeyBlacksorcerer redelijk leuk begin alleen ik zou je window vervangen voor 1 zonder rubber en dan ook een groter oppervlak zonder fan nemen.
verder leuk met die koelkast..
- keep up the good work !23 mei 2007 14:52 -
blacksorcererJa het probleem is juist dat ik het gemaakt had met de fan om mijn passive mobo te koelen in de zomer :p
Windows groter maken en dan met inbusschroeven ipv rubber lijkt me wel goed idee voor de toekomst (h)
PCB's + mobo zijn zwart, nu nog de rest van het alu spuiten en de kast doet zn eer van Black Antec wat meer aan23 mei 2007 14:58 -
xp 2Hoe kan je dat nu zo mooi zagen?
Naar mijn mening schuif je altijd uit met dat dremeltje.
Niet?23 mei 2007 15:11 -
blacksorcererIk gebruik een Gamma dremel, met de wat dikkere slijpschijven van Dremel zelf, en dat werkt perfect.
Uiteraard heb ik eerst het aluminium afgeplakt met schilderstape, en getekend wat ik wilde zagen/dremelen.
Zorg altijd dat je aan de binnenkant van die lijn zit, laten kun je dan nog gedeeltes bijvijlen/schuren/afbramen.
Met alleen zagen zal het nooit meteen goed zijn, en afwerking is uiteraard wel belangrijk.
Strakke hand die niet bibbert is wel zo fijn, en vergeet niet een veiligheidsbril op te doen, lijkt me in dit geval zeker aan te raden ;)23 mei 2007 16:48 -
keitaroDAt met die stille hand heb ik vaak problemen mee *reuma patient...*
Ook vaak met solderen zit ik er vaak net naast... -_-
Maar veiligheids bril met dat soort werk is zeker idd aan te raden. Wat? Eerder verplichten als je het gaat doen. Als je iets in je oog krijgt kan je het precicie werk wel vergeten...23 mei 2007 16:53 -
djoeyafplakken is zeer belangrijk..
ik heb al eens een grote bigtower gemod (window gezaagd)
heb ik met een decoupeerzaag gedaan.. en ja.. hela maal verkeerd..
maar is nog goed gekomen.. :P
heb ondertussen al 2andere behuizingen gehad..
maar zoals in ander topic van mij te zien is ben k opzoek naar een nieuwe.. :P23 mei 2007 16:55 -
blacksorcererIk heb in die pc ook wel wat dingen moeten solderen, voornamelijk eenvoudige draadjes en meestal draait het om iets wat ik gewoon sloopt had.
Pc heeft al vaak kortsluiting gehad, kan niet zoveel kwaad, maar dat veroorzaakte ik ook in dat ijskastje en toen heb ik dat printplaatje kunnen fixen omdat een paar punten waren doorgebrand :-#
@DJoey, iedere case valt goed te modden hoor, enige wat nodig is, is creativiteit he ;)
(hoor mij eens over originaliteit met mn standaard windowtje :o:p)23 mei 2007 17:17 -
xp 2Ja, tuurlijk, blacksorcerer kijk hier maar eens
Gelukkig waren ze nogal redelijk dom in de winkel :p23 mei 2007 22:00