[b]Alleen voor mensen die tijd willen doden of overclocken leuk vinden..
"Dit is geen vraag, opmerking of wat dan ook. Maar een verslagje."
[/b]
Alles wat hieronder staat heb ik zelf gedaan in huis. Je kan het beter niet z?lf proberen als je weinig verstand hebt van PCs!
Ik heb voor mijn oude PC een NVIDIA GeForce 6200 met 256 Mb geheugen gekocht. De GPU is 350 MHz en de klokfrequentie van het geheugen is 400 MHz. Het is een midrange kaart en overgeclocked door XFX. Maar wat XFX kan, kan ik ook.
Mijn oude kaart "GeForce Ti-4200" met 128 Mb zou nooit Aero kunnen draaien omdat hij shaderpixel 2.0 heeft en slechts 128 Mb(De 6200 van XFX heeft shaderpixel 3.0).
De kloksnelheid van het geheugen van mijn oude grafische kaart is 444 MHz, wat raar genoeg meer is dan de XFX 6200 want die heeft maar 400 MHz aan geheugensnelheid.
De resultaten waren beter dan verwacht. Door middel van ijsklontjes kon ik de GPU-temperatuur een stuk naar beneden halen, want ik wil geen gevaar lopen. In totaal heb ik 3 ijsklontjes weggesmolten terwijl ik Counter Strike: Source speelde, er zit standaard al een kleine fan op. (Alles is getest op Medium - 1024 * 768). Mogelijk zou het ook zonder ijsklontjes kunnen, want de GPU bleef tussen de 35,0-40,0 graden.
GPU & Geheugen op standaard waarden (225 MHz | 444 MHz)
[url]http://img262.imageshack.us/img262/1853/49013647ue0.png[/url] GPU Overgeclocked naar 350 MHz (Normaal 225 MHz)
[url]http://img251.imageshack.us/img251/5552/53362330dc7.png[/url] GPU Overgeclocked naar 371 MHz (Normaal 225 MHz)
[url]http://img262.imageshack.us/img262/2883/77234785cy7.png[/url] Geheugen overgeclocked naar 602 MHz (Normaal 444 MHz)
[url]http://img183.imageshack.us/img183/365/52734226yq4.png[/url]
Zo zie je maar weer dat er meer uit een kast kan halen. Maar let op, dit was echt het uiterste. Als ik mijn GPU 1 MHz hoger zette kreeg ik een zwart scherm. Bij 371 MHz had ik helemaal geen problemen.
Groeten,
Caspar
29 april 2007 17:04
mattnl
Wat is overclocken..
[offtopic]nog nooit van gehoord[/offtopic]
[color=gray][size=9]Edit by mod: Kijk is aan[/color][/size]
-edit by MattNL
Bedankt mod
29 april 2007 17:10
roy92
[quote]Alles wat hieronder staat heb ik zelf gedaan in huis. Je kan het beter niet z?lf proberen als je weinig verstand hebt van PCs![/quote]
Nou moet ik zeggen dat het me niet echt verstandig lijkt om een ijsklontje op je videokaart te doen. Correct me if i'm wrong..
Verder wel leuk verslagje, is weer is wat anders.
29 april 2007 17:11
blacksorcerer
Maar heb je ook al de corespeed en memspeed allebei tegelijk opgehoogd?
En is dat dan wel stabiel, krijg je geen artifacts bij het spelen van (voor die kaart) zware games of het draaien van ATI-Tool (gebruik ik ook voor NVidia kaarten om te testen op die artifacts)?
Daarnaast vraag ik me toch wel af hoe je dat met die ijsklontjes hebt gedaan :p
Zit dat in een bakje wat erbovenop staat ofzo en weet je zeker dat er geen condens ontstaat? (misschien een foto zou wel cool zijn als je een camera hebt ;))
Is er trouwens ook een merkbaar verschil in games (kwa fps, bijv. met gratis Fraps te zien) of grote verhoging in 3DMark03/05?
Iig leuk dat je nog actief probeerd het max uit een oudere kaart te halen (y)
29 april 2007 17:13
caspar
Edit Hoe zit dat met Fraps? Waar zie ik mijn FPS?
Het boeit mij niet van die Artifacts, ik kan Counter Strike: Source spelen.. Need for speed: Carbon.. Condition Zero en nog meer zonder problemen.
Ik heb een ijsklontje in een boterham zakje gedaan. Lucht eruit gezogen, 2 knopen er in en nog een zakje er om heen. Toen op de achterkant van de GPU gelegd. Voorop zit een fan. Er komt geen condens omdat het afgesloten is.
29 april 2007 17:22
louwrens
Dit is een soort revieuw:p
Weer eens wat anders ja:D
29 april 2007 18:39
blacksorcerer
@Casper: Fraps ff googlen en downloaden en vervolgens gewoon starten. Als je dan een game speelt zie je hoeveel FPS je op dat moment hebt. Door precies eenzelfde stukje in een game de FPS te bekijken kun je zien of je er t.o.v. niet overgeclockt op bent vooruitgegaan c.q. dat je game nu soepeler loopt
Kan best dat het ijsklontje omhuld is, maar door temperatuur verschil je in je kast kan aan de buitenzijde van het zakje ook condens gevormd worden lijkt mij. Het is iig niet zo veilig, dus als de temperatuur het toelaat zou ik het weglaten of professionelere koeling gebruiken ;)
29 april 2007 19:30
caspar
[quote=64332]
Haha inderdaat. Ik heb voor 3DMARK03 gekozen.
Ik ga nog even door met overclocken en de ultieme configuratie vinden voor mijn oude PC.
Standaart zonder overclockingen: 424 3DMarks
Het klinkt zo laag!
29 april 2007 20:24
louwrens
is het ook:p
maar je bent niet de laagste dat is 11 ofzo:D
Ik krijg rond de 6000 in 3DMARK03 en 1205 in 3DMARK06:p
29 april 2007 20:31
caspar
Ik heb hem overgeclocked en gedraait. Ik heb enorm veel GPU overgeclocked (zelfs meer dan de 371..) want ik kreeg bij CS:S wel problemen maar bij dit programma niet. Echter wel met het geheugen dus deze heb ik weinig overgeclocked. (Denk aan 20-40 MHz)
Mijn mening is dat ik nog deftig wat uit die oude kaart heb weten te trekken.
De score is verhoogt met meer dan 380%!
29 april 2007 21:11
bj farmore
Ik zal ook even kijken wat ik nog met mijn oude fx5200 kan doen;).. ik heb hem ook al een beetje overgeclockt. Van GPU 250/Geheugen 350 naar de GPU 285/geheugen 400, dit is met de standaard passieve koeler mischien kan ik er nog wat meer uithalen. Dit heb ik gewoon voor lol eens zo gezet, en het werkte toen verder niks meer aangedaan.
29 april 2007 23:38
louwrens
het nadeel van de FX5200 is dat daar geen temperatuursensor opzit:p
Ik ben ook bezig om de mijne wat op te schroeven 350/1000 naar 400/1000:p
kan nog hoger 500/1300 haalt ie ook makkelijk, maar dan is ie zo warm:p tegen de 70 graden:p
30 april 2007 11:50
bj farmore
Het grote nadeel van de FX5200 is eigelijk gewoon dat het een gigantische flutkaart is, maar ik kan het wel gewoon proberen:P.. ik speel TM Nations en merk ik daarbij wel of ik ook artifacts krijg. En verder maakt het me niet zoveel uit wat er met de kaart gebeurt ik wil eigelijk toch wel een keer een andere.
70 graden is toch best te doen voor een videokaart??^o)... een videokaart kan makkelijk meer halen dan een gewone processor, een vriend van mij had zijn kaart vaak genoeg boven de 100 en speelde gewoon lekker door:).
Ik ga vanavond misschien wel even posten hoe die normaal is in 3dmark03 en hoe die overgeclockt is;).
Als dat mag in dit topic tenminste?
30 april 2007 12:51
louwrens
@Bj farmore: maak dan ff een topic aan met de 3DMARK06 score's:p
30 april 2007 13:23
blacksorcerer
Ik heb eerder vandaag al de TS gePM'd om er een algemeen GPU Overclock topic van te maken, dus dat komt wel in orde
70 graden voor een gpu kan best ja, al is die temp op idle wel best veel. Maar ook voor load zou ik de temp onder de 100 graden houden voor de levensduur van de kaart.
30 april 2007 13:32
louwrens
Mijn overschrijdingsdrempel is 125 graden:p
ronde 80 / 90 graden wordt het balkje geel:p
ohja goed nieuws voor D3nnis; met de nieuwste nTune en die nieuwste driver kun je nu ook je fan zachter zetten:D