Mijn moederboard leverd dan toch maar stroom voor ??n zo'n ding? Draaien ze dan niet beiden op halve toeren?
12 april 2007 13:50
blacksorcerer
Nee, voltage blijft gelijk, je mobo zal alleen wat meer ?mpere moeten verbruiken, maar als je maar 1 zo'n splitter erop zet, kan je mobo dat gewoon aan. Is bijna niets zo'n normale fan (LED 120mm fan bijv. wat meer, maar zelfs dan is het nog erg klein).
12 april 2007 13:56
xp 2
[offtopic][quote=63255]
Ja, maar 1 draad (geel) alleen kan geen stroom doorgeven, er moet dus nog een massa ( - ) gebruikt worden.
Maar aangezien er door die 2 fans meer stroom over de massa terugkomt, meet die een ander signaal volgens mij :)[/offtopic]
12 april 2007 14:45
louwrens
je hebt 3 draden naar de fan + en - en die andere is om de RPM te meten
12 april 2007 15:01
xp 2
Ja, maar die gele moet toch ook een massa hebben??
Ik neem aan dat da over de zwarte gaat??
Maar vermits er 2 fans opstaan, gaat er een andere stroom over de massa lopen...
12 april 2007 21:30
louwrens
stroom loopt van - naar + als ik het goed heb
dus dan is de voeding de - en + de afvoer
die ene voor RPM gebruikt de - als voeding:p
zag ergens een plaatje daarover op de zalman site zal ff zoeke
12 april 2007 21:41
bj farmore
Wat op dat plaatje staat kan wel, ik heb thuis ook wat inelkaar gesoldeerd en daar loopt de massa/output over 1 draad terwijl er 2 inputs zijn. Dat kun je wel zien bij een transistor, die heeft 2 input maar heeft maar 1 pootje voor de output/massa.
12 april 2007 21:45
xp 2
[quote=63322]
Als het zo zit heeft blacksorcerer gelijk, maar ik weet nu niet welk van de 2 juist is...
12 april 2007 22:03
bj farmore
Wat denk ik wel een probleem kan zijn is dat je maar 1 fan de RPM kunt aflezen van de 2. Maar aangezien je met die andere connector(molex) ook geen RPM kunt aflezen is dat niet zo'n probleem.