waarom zou je een nieuwe cooler willen als dit je temps zijn: 22,5-32,5 graden. Dis erg netjes hoor
25 maart 2007 15:24
louwrens
voor zijn mobo die is wel aan de warme kant
25 maart 2007 15:27
Account verwijderd
Heb je de kabels eens gezien die erover hangen? Vind je het dan raar dat het moederbord wat aan de warme kant word? Mijn advies is dat je gewoon eens die kabels goed in de kast opbergt.
25 maart 2007 15:37
caspar
Het gaat niet om mijn CPU maar om mijn MOBO. Ik zal proberen wat aan die kabels te doen, maar het zijn allemaal kabels voor PCIe/AGP moederboarden die ik niet nodig heb. Ik heb namelijk de standaard Medion voeding vervangen door een Antec voeding van 380 watt (85% efficienty).
Maar ik krijg dus geen antwoord op mijn vraag, past hij er in, of moet er 80*80 in? En hoe zit het met de stroom.. waar haalt hij het vandaan? Van die Antec voeding?
Edit: Ik heb mijn kabels allemaal boven mijn geheugenkaartjes weten te drukken, grotendeels onder mijn DVD brander en tussen mijn HDD, maar mijn HDD is ook al erg warm *zucht..*
Nog een edit, mijn moederboard is 1,0 graden gedaalt sinds de verandering van de kabels! *Wee!!*
25 maart 2007 15:40
Account verwijderd
Eerst om even over de kabels terug te komen, het is ook niet de bedoeling dat je ze eruit gaat halen ofzo maar gewoon goed opbergen in de kast en bij elkaar bundelen. Dat ze in ieder geval niet meer zo als nu in de kast hangen. Dat is niet goed voor de luchtcirculatie.
Of het een 120*120 of een 80*80 is moeilijk te zien op de foto, volgens mij een 80*80. Maar je kunt het beste even met een liniaal kijken (het is gemakkelijk op te meten ;) )
Stroom komt via het moederbord, niet van de voeding. Op het moederbord zit een aansluiting voor extra fans.
25 maart 2007 15:51
caspar
Och wat stom van me! Natuurlijk, een lineaal! En past een standaart 80*80 koeler op de gaatjes in mijn PC kast?
Ed?t: Loop ik naar beneden, aai ik de hond.. pak muesli.. en loop weer naar boven zonder lineaal.. momentje! (Kan je jou msn PM?n?)
::!!::
Mijn CPU koeler is 80*80 en de gaten in de achterkant zijn ook 80*80.. Bedankt! Maar wat voor een typ past er nou op een PCI mobo?
25 maart 2007 15:53
Account verwijderd
Type fan? Allemaal, als je moederbord maar een extra fan aansluiting heeft, maar dat hebben de meeste wel..
25 maart 2007 16:00
caspar
Kuch, de 2 stekkertjes van mijn CPU koeler gaan snel mijn Antec voeding in..
25 maart 2007 16:10
blacksorcerer
Je hebt een een klein stekkertje met 3 draadjes aan, zo een moet op het moederbord geprikt zijn (kijk dus ff of er nog een 3-pin header op het moederbord is) of de fan heeft een 4-pin/draad molex connecter waarmee je normaal ook je optische drives (cd/dvd) en harde schijven van voeding mee voorziet (die stekker gaat dus direct op een stekker van de voeding en niet op het moederbord.
Er zijn reeds veel sites waar je tests en vergelijkingen vindt van stille koelers van het 80x80 formaat. Bekende stille merken zijn o.a. Papst, Noctua, Nexus, Scythe, Antec etc. Natuurlijk ligt het hierbij ook aan het type/model en stilte is en blijft altijd iets subjectiefs uiteraard, en ook nog eens afhankelijk van hoe stil/luid je andere componenten zijn in de pc.
Ik ben zeer tevreden met mijn Zalman cpu+graka koeler, en Scythe + Antec fans, die allen op 5 volt het super doen (ik slaap er iedere nacht naast ;))
25 maart 2007 17:21
Account verwijderd
Het verschil tussen de 4 pins molex aansluiting en het 3 pins stekkertje in het moederbord is dat die wat op het moederbord zit automatisch wordt geregeld door het bios. Bij de 4 pins molex moet je dit doen met een fan regelaar of niet (altijd op volle snelheid laten draaien)
25 maart 2007 17:36
caspar
Ik heb alleen 4-pins aansluitingen, en ik weet niet eens of die voor kloeling bedoelt is..
27 maart 2007 13:26
sjz
Ik kan het totaal verkeerd hebben, maar op elk modern mobo zijn er toch 2x 3-pins aansluitingen voor je fan beschikbaar hoor...
Misschien dat ik overdrijf met elk maar volgens mij is dat wel zo...
@ Caspar: eens goed kijken, ikzelf keek er een paar keer over bij mijn eigen mobo's :p
27 maart 2007 13:42
bj farmore
Je moet even je draadje van je huidige koeler volgen, en dan zie je wat voor aansluiting die heeft. En zo'n aansluiting krijg je meestal ook als je een fan koopt, ik denk dat jij nog wel ergens op je moederbord nog zo'n fan hebt zitten.
Ik heb er ook 2 aansluitingen, 1 voor me processor en 1 voor me grafische kaart mocht die zelf geen hebben.
27 maart 2007 17:13
caspar
Er zit er dus maar een, mijn graka zit een dingetje (stekkertje) op zichzelf..
28 maart 2007 16:50
bj farmore
Weet je zeker dat je maar 1 hebt? Ik heb namelijk 1 vlak bij de processor zitten, en de anderen zit helemaal rechtsonder op m'n moederbord. (ik dacht zegt dit even voor het geval je niet wist dat ze overal kunnen zitten;))
28 maart 2007 16:54
sjz
Persoonlijk zou ik geen geld uitgeven aan die extra koeler. Je hebt hem niet echt nodig, als ik je temperaturen bekijk. Je moederbord wordt vrij warm, maar dit is nog lang geen drastische temperatuur om maatregelen te nemen (wel zou ik overklokken maar zo laten)
28 maart 2007 22:27
louwrens
over de 50 wordt het erg
staks als de zomer komt helemaal, dan denk ik dat de pc dan "foetsie" is
29 maart 2007 14:10
roy92
Opmerkelijk dat het Moederbord juist zo warm word, meestal is dit juist andersom. Ik zou idd gewoon een goede (stille) jkoeler erop zetten, bijv. deze. Je moet zorgen dat er een goede airflow in de kast is, en ik denk dat dat het probleem is. Alles netjes bij elkaar bundelen dus, en niet ergens tussenproppen. Ik kan in je specs niet zien, om welk type Medion het gaat. Het zou fijn zijn als je dat even zou kunnen posten, dan zijn we er zo achter welk moederbord je hebt, en kunnen we met behulp van het plaatje wel laten zien waar de aansluiting zit. (als deze aanwezig is, waar ik wel vanuit ga overigens).
Als je dat gedaan hebt, zijn we denk ik al een stuk verder. Een goede kooling in je kast is sowieso nodig. (airflow!)