DDR 400 MHZ
maart 2007
-
danox!Hoi ik wil geheugen kopen en als ik kijk bij everest staat er:512 DDR SDRAM pc 3200 ( 200 MHZ ) , maar kan ik er geheugen bijvoegen van DDR 400 MHZ 512 ?03 maart 2007 12:58
-
bj farmoreLigt aan het het moederbord, maar het geheugen gaat toch draaien op de laagste frequentie/ clocktimings van het geheugen dat al in het moederbord zit. In jouw geval dus op dat van pc3200, 200 mHz. Dus het heeft geen nut om geheugen van 400 mHz te kopen als het die snelheid toch niet benut.
Maar ik ken eigelijk geen geheugen dat op 400 mHz draait, dus ik denk dat je naar de snelheid aan het kijken bent van dualmemory, en dat aan het vergelijken bent met de snelheid van een enkel geheugenreepje. Want als je pc3200(200 mHz) in dualmemory gaat draaien krijg je 400 mhz.
Dus als je nu ??n reepje van pc3200 hebt en er nog dezelfde bij doet kun je die samen op 400 mHz draaien. Als je moederbord dit ondersteund tenminste....03 maart 2007 13:09 -
blacksorcererDDR = Double Date Rate
Dat DDR 400 MHz zal dus ook PC3200 zijn.
Als het reepjes van 512MB in je pc inderdaad 1 reepje is, en niet 2, dan kun je er nog een reepje van 512MB PC3200 bijstoppen en in Dual Channel draaien (op 400MHz).
Het beste kan je wel geheugen pakken van hetzelfde merk en met zelfde timings, en het liefst exact hetzelfde geheugen, zodat je zeker weet dat het samen zal werken en in Dual Channel.
Ik kan er behoorlijk wat over uitleggen hoe het werkt, maar ik denk dat je beter >zoiets< kunt lezen of een andere bron op internet zoekt, zodat je wat meer weet hoe het werkt en welk geheugen je kunt nemen.
Edit: precies tegelijk met Bj_farmore :o
Maar hij bedoelt dus eiglijk ook Dual Channel mode, dat waarschijnlijk al bij 2 reepjes door je mobo zelf gedaan wordt als je ze in de goede slots zet. Lees daarvoor je mobo-boekje ;)03 maart 2007 13:09 -
danox!op everest staat er effectieven kloksnelheid 400 mhz als ik kijk bij moederbord maar er zit nu 512 200 mhz in, als ik nu die 512 400 mhz erin stop zie ik dan wel meer snelheid??
kijk hier maar naar, ik wil gewoon 1024 mb geheugen hebben en wil weten of dit nu zal werken.03 maart 2007 13:20 -
bj farmoreje moet even bij everest kijken onder SPD daar kun je zien hoeveel geheugen reepjes je er in hebt zitten, is dat er ??n? dan kun je gerust je eerder opgenoemde geheugen er bij in stoppen dat zal wel werken.
Zo niet? heb je er al 2 repen in zitten? dan kun je alsnog wel dat reepje er bij doen maar zal het niet zo effectief werken als omdat je het dan niet in dual hebt draaien en dan zou ik eerder nog 2 van 256 er bij kopen, maar dan heb je wel 4 geheugensloten nodig op je moederbord.
Als ik jouw was zal ik wel geheugen kopen die met zijn clocktimings zo dicht mogelijk bij je clocktimings zit van het geheugen dat je nu hebt.03 maart 2007 13:45 -
danox!er zit er 1 in en er kunnen er nog 3 in03 maart 2007 13:46
-
bj farmoreDan kun je gewoon dat geheugen kopen dat je eerder had beschreven.
Maar als ik jouw was zou wel kijken of de clocktimings wel goed overheen komen met elkaar dat is het handigst, iig geen geheugen kopen met lagere timings.
Maar als je er drie hebt weet ik niet zeker of je wel je geheugen dual kunt gebruiken, want volgens mij is het zo dat met moederborden die dit ondersteunen meestal 2 x 2 sloten hebben voor 2 x een dual.03 maart 2007 14:08 -
blacksorcererhij zegt toch dat er al 1 inzit en er nog 3 in kunnen...
...en 1 + 3 = 4 lijkt me zo :p
Beste is dat hij achterhaald welk geheugen nu in zijn pc zit, desnoods de pc openmaken en het merk en de nummers op het geheugenreepje opschrijven, zodat hij eenzelfde reepje geheugen kan kopen als deze gewoon in NL verkrijgbaar zijn.
De handleiding van je mobo raadplegen voor een Quality Vendors List o.i.d. is ook altijd zo prettig, want mocht je dan toch iets ander geheugen kopen, dan weet je dat het zal werken als het op die QVL lijst staat. Een ge-update lijst is meestal ook op de website van de fabrikant te vinden.
We kunnen hem nu alleen verder helpen als hij meer info heeft over zijn moederbord en het huidige geheugenreepje.03 maart 2007 14:20 -
louwrens03 maart 2007 14:32
-
blacksorcerer[quote=60704] Leuk dat je hem aantoont wat en waar hij kan kopen, maar mijns inziens is dit nogal overbodig, aangezien het er over gaat of hij er iets bij kan stoppen, en zo ja wat.
Aangezien we nog niets weten wat er nu inzit of inkan, heeft hij daar dus niet veel aan...
Met Pricewatch bijvoorbeeld kan hij altijd nog uitzoeken of (en voor hoeveel geld) en waar hij een module kan kopen die bij hem zal werken.03 maart 2007 14:35 -
bj farmore@ Blacksorcerer
Van dat 3 + 1 had ik wel door maar uit zijn screenshot die hij ook had geplaats is te lezen dat hij maar 3 DDR DIMM sloten heeft ik neem aan dat dat zijn mbram sloten zijn. (Als ik bij mijzelf kijk onder everest dan heb ik daar 4 staan en ik heb 2 in gebruik, dus daar staat hoeveel hij er in totaal heeft en niet hoeveel hij er over heeft)
Dus ik daarom zei ik dat ik er niet zeker van was dat hij dan ook de dual optie heeft.
@Danox
Misschien kun je ook nog een screenshot plaatsen van SPD van everest en zeggen wat voor moederbord je hebt, dat had je net afgeknipt van je laatste screenshot:(
Update: na wat gepuzzel met je screenshot ben ik er achtergekomen dat je volgens mij een Asus K8V-XE als moederbord hebt. Dus 3 mbram sloten. Ik heb kunnen vinden dat je moederbord niet dual memory ondersteund. Dat is ook wel logisch aangezien je ook maar 3 sloten hebt.03 maart 2007 16:07 -
blacksorcererJe hebt helemaal gelijk Bj_farmore :o
Ik was er van uitgegaan dat de TS even zijn pc had opengemaakt en dus 4 fysieke sloten zag (waarvan 1 bezet). Maar de combi socket 754 + chipset K8T890 levert indd dat Asus bord op.
Op de NL asus site kan ik zo snel geen documentatie of QVL ervan vinden...03 maart 2007 16:50 -
bj farmoreIk heb deze site gevonden in verband met of nu wel of niet dual memory ondersteund:
http://www.sigmanet.ro/cat.php?id=2662&produs=Asus%20K8V-XE
maar dat is wel een buitenlandse site, maar ik neem aan dat "nu" nee betenkent, waar dan uit blijkt dat het moederbord geen dual memory ondersteund. Voor andere specificaties hoef je alleen maar de naam van het moederbord bij google in te typen en je hebt genoeg.03 maart 2007 17:05 -
danox!Nee dus, maar kan ik die geheugen er dan NIET instoppen?03 maart 2007 17:37
-
bj farmoreIk zeg dus dat nu nee betekent, wel lezen voor dat je wat zegt.
Dit zeg ik omdat jij toch ook geen firewire op je moederbord hebt zitten? daar staat namelijk ook nu achter.
En "da" betekent volgens mij ja, omdat jij namelijk wel een parallele poort op je moederbord hebt zitten dat kun je wel zien op plaatjes op google.
Update: Jij had je bericht alweer aangepast voordat ik een beetje kon reageren, maar je kunt het geheugen wel in het moederbord stoppen. Je moederbord ondersteund geheugen tot pc3200, maar je kunt het echter niet in dual mode draaien. Dus haal je de 400 mHz niet.03 maart 2007 17:43 -
blacksorcererJe kan het geheugen dus w?l gewoon erbij zetten, zodat je 1024Mb ipv 512MB geheugen hebt, en de snelheid van het geheugen blijft gewoon hetzelfde.
Als je mobo nou ??k Dual Channel had ondersteund, dan zou je kwa snelheid van het geheugen er tevens op vooruit zijn gegaan.
Omdat de 2 modules geen Dual Channel hoeven te draaien, scheelt dit ook weer in de gelijkenis van de modules die er moet zijn, zolang je nieuwe module dus maar compatible is met het moederbord en de timings (die bij SPD staan) van de oude module aankan.03 maart 2007 19:02 -
danox!Dus als ik er 512 erbij stop dan heb ik 1024, maar de snelheid nog steeds van 512!?
Blacksorcerer jij zegt: Je kan het geheugen dus w?l gewoon erbij zetten, zodat je 1024Mb ipv 512MB geheugen hebt, en de snelheid van het geheugen blijft gewoon hetzelfde.
Je bedoelt dus dat het ovebodig is, want de snelheid blijft maar gewoon 512 mb? Ik wil gewoon 1024 hebben om sneller te gamen en ook andere dingen sneller laten lopen..04 maart 2007 10:13 -
louwrensDDR400 draait op 400MHz, doe je er een kaart van DDR400 bij blijft je geheugen op 400MHz draaien.
die je er een DDR333MHz (dus slomer) dan moet je geheugenreepje die er nu in zit ook slomer draaien04 maart 2007 10:52 -
danox!Waar heb je het eigenlijk over lol, ik vraag alleen of het nu sneller zal gaan, ik heb geen dual core dus daar zijn we het allemaal over eens, maar de snelheid wordt natuurlijk toch wel sneller ddr 200 512 mb + ddr 400 512 mb = dus 1024 mb dus is sneller toch?04 maart 2007 13:13
-
blacksorcererBlijkbaar heb je dus helemaal niets zelf doorgelezen wat geheugen is als ik je posts zo zie.
Er wordt op dit forum juist w?l verwacht dat je dat doet, want anders schiet het dus niet op, zoals nu blijkt.
Daarmee ben je ook akkoord gegaan wat betreft onze regels toen je voor het eerst poste.
Het aantal MB van geheugen is namelijk een hoeveelheid aan opslag, net zoals je harde schijf is.
Omdat jij nu 512MB hebt raakt dat bij gamen snel vol, en dan gaat de opslag van die tijdelijke bestanden niet naar het supersnelle geheugen, maar naar het relatieve langzame harde schijf, wat dus aanvoelt alsof het langzaam is.
Stop je er 512 bij, dan raakt dat geheugen veel minder snel vol en heb je daar kwa snelheid in games zeer zeker w?l profijt van.
Echter het geheugen zelf is niet sneller, dus als je bij 512MB maar 200MB gebruikt, gaat dat even snel als dat je maar 200MB gebruikt als je 1024MB geheugen hebt. Dus voornamelijk voor zware applicaties en voor games is het aantrekkelijk meer geheugen te nemen.
Meer info zul je echt zelf moeten lezen, ik heb ook al links in mijn posts gezet in dit topic, dus die zou ik maar eens eerst lezen voordat je hier nog meer uitspraken doet, waaruit blijkt dat je dat helemaal niet hebt gedaan.
Het antwoord op je oorspronkelijke vraag is gewoon: JA, je kan er een reepje PC3200 512MB bijstoppen, maar let dan wel erop dat het reepje compatible zal zijn met je mobo en rijwel dezelfde timings heeft.
En die 2 laatste begrippen moet je eerst maar eens zelf proberen op te sporen ;)04 maart 2007 13:45 -
bj farmoreje krijgt meer werkgeheugen, dat heeft niks met snelheid te maken. De snelheid van dit geheugen is pc3200 (bij jou omdat je geen dual memory hebt) 200 mHz.
Je geheugen blijft op deze snelheid als je er weer pc3200 512mb bij instopt. Dus als je nou 256, 512 of 1024 hebt maakt niet uit de snelhied blijft 200 mHz. Dat is gewoond de frequentie waarop jouw geheugen werkt, als je straks meer geheugen in je computer stopt zal dit wel ten goede werken voor je computer.
Dus je geheugen word van 512 naar 1024 ge-upgradet, maar de snelheid van je geheugen blijft bij jou 200 mHz.
Je computer zal er over het algemeen wel sneller van worden vermoed ik.
Blacksorcerer was me een beetje voor.04 maart 2007 13:47 -
danox!Ok? dan bedankt, dan bestel ik het, want het gaat allemaal om gamen en sorry Blacksorcerer, maar ik wil altijd eerst 100% weten voordat ik wat koop, want er werden nogal verschillende dingen gezet.04 maart 2007 15:35