ik heb al een maand een nieuwe PC met deze processor erin AMD SEMPRON 3000+ 1,81 Ghz
maar nou heb ik laatst nog mijn PC opengemaakt en toen zat er een sticker op mijn processor, dat het een 3,0 Ghz is :S
dus ik zou hem eigenlijk moeten kunnen overklocken maar als ik in de BIOS enzo ga dan kan ik helemaal niks van dat vindenik heb een Amerika Megatrends BIOS maar ik denk dat niets uit maakt.
nou is mijn vraag?
kan een AMD SEMPRON 3000+ wel worden overgeklockt en zijn er dan ook nog andere manieren??
Alvast bedankt
08 februari 2007 22:20
christiaan
Waarschijnlijk staat er op de cooler dat ie tot 3 ghz gekoeld kan worden. Een sempron 3000 loopt standaard 1.8 ghz, zoals je vermeld.
Als je deze processor wilt overklokken, kan je tientallen overklokhandleidingen op internet vinden.. als je dus google gebruikt. Niet te makkelijk vragen klakkeloos op een forum plaatsen!
08 februari 2007 22:24
nick11123
Oke dus het gaat gewoon niet, en goolge daar kan ik het gewoon niet vinden
ik heb al veel handleidingen gelezen maar ik denk toch dat het gewoon in mijn BIOS zit.
maar is er dan geen programma daarvoor??
08 februari 2007 22:30
savenner
je vind inderdaad moeilijk overklokhandleidingen voor een amd sempron......
ik heb een amd sempron 3200+
en heb al veel gezocht maar heb nog niet echt een goede....
[overklokken doe je op eigen risico;)]
08 februari 2007 22:45
christiaan
Het gaat in principe gewoon hetzelfde bij alle processors hoor. Gewoon bij de meeste biossen: Advanced settings ---> cpu settings --> jumperfree --> en dan de fsb verhogen
hier staat genoeg bij moet ik zeggen [url]http://www.google.com/search?source=ig&hl=nl&q=sempron+overklokken&btnG=Google+zoeken&lr=[/url]
09 februari 2007 07:55
irfan
Wat is je moederbord type? En kijk eens goed in je BIOS, gewijzigde instellingen opschrijven voor eventuele problemen...
09 februari 2007 07:57
easyboarder
Uhm mensen..?
wil dit bij een AMD 3000+ niet gewoon zeggen dat hij presteerd op 3 Ghz? iuk durf er mijn hand voor in het vuur te steken. Kijk maar eens op http://www.srtest.com en selecteer een game om je systeem mee te testen. Dan zal er bij je CPU info staan dat hij presteerd op ongeveer 3 Ghz. Dit is AMD's manier om zijn CPU's te vergelijken met die van intel.
09 februari 2007 09:00
irfan
er zijn nu 2 dingen gaande: AMD 3000+ = idd wat Easyboarder zegt; Dit is AMD's manier om zijn CPU's te vergelijken met die van intel
en het overclocken zelf...
09 februari 2007 10:00
easyboarder
Dan kun je proberen de FSB te verhogen in de bios. doe dit wel voorzichtig!! met kleine stapjes
09 februari 2007 12:00
blacksorcerer
Intel Pentium 4 <- merk + soort
AMD Athlon 64 <- merk + soort
Intel P4's staan meestal aantal GHz en aantal MB l1/l2 cache bij, maar ??k de Intels hebben eiglijk gewoon een typenummer! zoals de 531 die (geloof ik) op 3.GHz werkt en 1MB cache heeft.
Bij AMD's staat er vanzelf al een typenummer achter het merk en soort zoals AMD Sempron 3000+.
Die 3000+ heeft net als de 531 niets te maken met het aantal MHz/GHz waarop de processor draait.
Daarnaast is het zo dat de ene pc op 3.6GHz kan draaien, terwijl een andere processor op 3.0GHz een stuk sneller is.
Dit heeft vrnl. te maken met de structuur van die processor.
Een Dual Core proc. kun je niet zomaar zeggen dat die zal presteren als 2x 2GHz bijvoorbeeld.
De enige manier om verschillende typen processoren met elkaar te vergelijken is door zelf te testen of naar door anderen geteste resultaten (benchmarcks/reviews etc.) te kijken.
Een Sempron is vast ook over te clocken, hoe ver dat is natuurlijk maar de vraag.
Of je de mogelijkheden hebt tot overclocken dat ligt aan je moederbord (en dat zul je in de bios dus vanzelf ondervinden).
Op Tweakers.net zijn al meerdere topics te vinden over het overclocken van Semprons, dus daar kun je er al meer over lezen. Maar je zal jezelf ook gewoon wat meer moeten verdiepen in overclocken in het algemeen, zodat je ook weet wat je nou eiglijk aan het doen bent ipv alleen wat nummertjes veranderen 'omdat anderen dat ook zo doen'. ;)
Nog ff terug meer off-topic: Als EasyBoarder gelijk zou hebben dat zou een AMD Athlon 3700+ dus bijv. gelijk zijn aan een Intel P4 3,7GHz?? Dat dacht ik dus niet :p
09 februari 2007 12:01
louwrens
heb ik ook een AMD Sempron 2200+ @ 1.5GHz overgeclockt naar 2500+ @1.8GHz
doe ik die test Easyboarder zei: You have ... Performance Rated At 2.50GHz:d
09 februari 2007 14:26
christiaan
Quote van easyboarder op 09 Feb 2007 09:00[quote]Uhm mensen..?
wil dit bij een AMD 3000+ niet gewoon zeggen dat hij presteerd op 3 Ghz? iuk durf er mijn hand voor in het vuur te steken. Kijk maar eens op http://www.srtest.com en selecteer een game om je systeem mee te testen. Dan zal er bij je CPU info staan dat hij presteerd op ongeveer 3 Ghz. Dit is AMD's manier om zijn CPU's te vergelijken met die van intel.[/quote]
Steek jij je hand dan maar in het vuur easyboarder :), Blacksorcerer heeft helemaal gelijk. En dan nog iets.. ooit gehoord van een sempron op 3.0ghz? (standaard).. dacht het niet
Een amd op 3.0ghz is sowieso een beetje raar.. alleen de fx 62 loopt standaard op 3.0
09 februari 2007 15:35
nick11123
Quote van irfan op 09 Feb 2007 07:57[quote]Wat is je moederbord type? En kijk eens goed in je BIOS, gewijzigde instellingen opschrijven voor eventuele problemen...[/quote]
Mijn moederbord merk is dit: ASUS A8N-VM/PVG
dat stond op het boekje.
maar zou het dan niet geblokkeerd staan ofzo dat het gewoon niet kan?
want er moet een manier zijn. en ik heb net in me BIOS gekeken en ik kan alleen de snelheid van de processor aan passen :O
09 februari 2007 15:40
christiaan
nou dat wil je toch ook..
09 februari 2007 15:49
nick11123
shit! ik was effe in de war sorry ik bedoelde snelheid van mijn Fan die op mijn processor zit niet de processor zelf.
09 februari 2007 15:54
irfan
Quote van Nick 11123 :[quote]ik heb net in me BIOS gekeken en ik kan alleen de snelheid van de processor aan passen :O [/quote]
Dat is dus overclocken..Probeer eens in een klein stapje de FSB te verhogen, zo klein mogelijk doen!, daarna horen we het wel.
Ik ben niet aansprakelijk voor iets, maar serieus, probeer eens zo klein mogelijk
09 februari 2007 15:55
blacksorcerer
Hmmz, lijkt me dat deze TS beter eerst eens moet bedenken wat hij nou eiglijk als resultaat wil, aangezien hij blijkbaar nog niet eens echt de definities weet van de termen die hier gebruikt worden.
Als het gaat om het veranderen van ventilator snelheden, kan hij beter uit z'n bios blijven en een programma zoals Speedfan of Asus Probe downloaden (gratis).