Koeler draait hard?
januari 2007
-
savennerHet lijkt alsof me koeler harder draait
dan eerst...
ik zet hem gewoon aan en doe verder niks.....
maar kan je hem zachter laten lopen?
of is er een reden?
21 januari 2007 19:17 -
louwrensten eerste: wat koeler is het?
ten tweede: hoe hard draait ie in RPM?
een koeler draait normaal ongveer 2200 tot 3000RPM hangt vanaf de soort 80x80 120x120 enz
offtopic: over de 1000 posts21 januari 2007 19:19 -
savennerben even niet thuis zal dus straks even kijken21 januari 2007 19:20
-
roy92omg, er is er weer eentje blij met z'n postst
Misschien wel even handig om te weten, je kan de snelheid van je CPU-fan / casefan zien via Speedfan.. Om de groote te weten van je fan, moet je gewoon even je kast openmaken.
Als het om een CPU-fan gaat, en je hebt een standaard (boxed) fan, raad ik je aan om een Zalman te kopen. Deze koelen erg goed, en zijn bovendien ook erg stil.21 januari 2007 19:28 -
louwrenszalman dingen zijn super vooral in silent mode. mn hdd hoor ik alleen nog.
zalman is mss wel duur maar gaan lang mee en kan als je goede airflow hebt of het is goed koud in je kamer kun je de fan uitzetten.
@Roy: het is posts en niet postst21 januari 2007 19:33 -
blacksorcererAls het eerst niet zo was, dan is er grote kans dat er veel stof bij de heatsink of de ventilator zit. Een goede poetsbeurt voor je pc is dan al een oplossing.
Is er verder recentelijk nog iets anders veranderd, waardoor je Bios een andere instelling kan hebben?
Verder kan het zo zijn dat je ventilator last van ouderdom krijgt (slijtage dus) en vervelende geluiden kan maken of klink alsof hij een stuk harder draait.
Dus dan nog een vraag, hoe oud is die betreffende fan? En weet je wel al welke fan het is in je systeem (CPU, GPU, systeemfan etc) ?
@Louwren: al die afkortingen in jouw post zoals 'mn' en 'mss' zijn ook verkeerd, dus laten we het nou maar niet over typo's en spelling hebben ;)21 januari 2007 20:54