-
kazmi
Nou, ik zat me dus af te vragen of het ook wat uitmaakt of je 4X 512, 2X 1024 of 1X 2048MB ram in je pc stopt, met het oog op snelheid etc.
Uitgaande dat alle modules van het zelfde merk, de zelfde soort en de zelfde snelheid hebben. En dat je MoBo het alemaal aan kan
Bijvoorbeeld: Crucial, 533MHz, DDR2
En maakt het ook wat uit of je verschillende Snelheden bij elkaar in 1 MoBo stopt?
Zelf heb ik 2X 1024 MB (komt doordat ik later nog een keer 1024 krrg van iemand)
18 december 2006 18:28
-
d3nnis89
Je moet kijken wat je moederbord aankan.
Want je kunt er wel een heel snel geheugen in gooien.
Als je moederbord maar 333 Mhz aankan, dan haalt ie niet het maximale uit je geheugen.
2x 512 Mb werk iets stabieler als 1x 1024 Mb
..............................................................
Edit: dat 2de had ik ergens gelezen
18 december 2006 18:55
-
blacksorcerer
Over het eerste heeft D3nnis89 gelijk, en ik raadt de TS zowiezo aan zelf wat meer op te zoeken over computer-geheugen. Bij Tweakers.net staat bijvoorbeeld wel een goede FAQ.
Het 2e, dat je zegt dat het stabieler werkt, dat is niet waar lijkt me... wel sneller omdat je dan in Dual Channel kunt werken.
En als je 2Gb in je pc wil, dan zal 2x 1GB indd het beste werken, maar dan moet je wel even kijken of het ook daadwerkelijk in Dual Channel loopt.
Wat betreft de snelheden nog, moet je iig niet DDR(1) bij DDR2 stoppen, en je moet goed letten wat je geheugen aankan. Als je 533MHz geheugen + 667MHz geheugen erinzet zal het geheugen op de snelheid van de laagste gaan draaien.
18 december 2006 19:34
-
kazmi
Ja, Als ik dan ook antwoord op die vraag had kunnen vinden......
Maar goed. Samengevat:
2X 1024MB is handiger IVM Dual Chanel werken,
DDR I & DDR II bij elkaar stoppen is geen slim idee. ^o)
533 MHz en 667MHz bij elkaar laat je geheugen werken op 533MHz
En natuurlijk moet je MoBo alles aankunnen
Wat betreft D3nnis89 zij opmerking over 2x 512 beter dan 1x 1024( of andere hoeveelheden)
Wat men daar bedoelt is waarschijljk dat als er dan een van de twee modules uitvalt, je er altijd nog een hebt die het dan overneemt en je je pc dan niet hoeft te laten staan omdat er geen geheugen in zit
In ieder gvan Bedankt
19 december 2006 10:19
-
leviathan
Quote van kazmi op 19 Dec 2006 10:19[quote]Wat men daar bedoelt is waarschijljk dat als er dan een van de twee modules uitvalt, je er altijd nog een hebt die het dan overneemt en je je pc dan niet hoeft te laten staan omdat er geen geheugen in zit
In ieder gvan Bedankt[/quote]Als er een van de 2 uitvalt dan gaat je MOBO kloten, want ze moeten er namelijk in een speciale volgorde inzitten.
19 december 2006 14:46
-
raymus
UUhm het licht er ook aan als je 4 slots hebt en dual dan kan je beter 4 keer 512 in gooien dat gaat dan sneller..
19 december 2006 17:11
-
blacksorcerer
Waarom zou je er dan 4 ingooien..??
Bij mijn weten kan het alleen hetzelfde of minder opleveren.
En een ram module zal echt niet zomaar kaduuk gaan, het kan wel zo zijn dat 1 van de modules errors bevat en als dat dan RMA moet ofzo, heb je tenminste de helft van het geheugen nog thuis, waarop je verder kan 'computeren'
19 december 2006 18:55
-
kazmi
Ja precies wat blacksorcerer zegt, wat Raymus zegt en wat leviathan zegt.
Maar ik heb al heel lang geen MoBo gezien die vier slots heeft. Laat staan dat je bij normaal gebruik van een PC iets van de hardware kan slopen.
Ik bouw me computers alemaal zelf en heb het gepresteerd om ze alemaal nog heel te houden :P.
Dat terwijl ik bij mijn eerste pc er niks vanaf wist.(Zal wel verklaren waarom hij zo bragga werkte, en presteerde :P )
Offtopic: deze post is in ongeveer 30 minten geschreven. Wachten is moeilijk, zeker als je wacht op je beeldscherm. Nu zit ik naar een beeldscherm te staren die om het uur over verhit raakt :S
Terug naar het topic
21 december 2006 12:24
-
blacksorcerer
[quote]Maar ik heb al heel lang geen MoBo gezien die vier slots heeft.[/quote]
Er zijn veel borden met 4 slots hoor :p
Maar het grote probleem is meestal dan een mobo het geheugen niet meer dual channel laat lopen als er 4 modules inzitten (wat dus veel verschil in snelheid uitmaakt).
Dus ik zou dat alleen doen als je zeker weet dat het mobo dit aankan, en die compatibaliteit er ook is bij het geheugen dat jij neemt.
Vaak is er daarom een Quality Vendors List, waarbij de fabrikant al heeft getest of bepaalde geheugenmodules van een merk goed op het mobo draaien en of deze ook dual channel aankan in 4 slots.
21 december 2006 13:32
-
kazmi
O, vandaar dat ze meestal vragen of je de boekjes door wil lezen :P
Ik heb dus net even gekeken, en mijn geheugen staat wel op de lijst.
Maar als hij nou niet op de lijst staat? dan werk je geheugen niet dual channel?
Maakt het ook wat uit of je DualSided of SingleSided modules hebt?
En de laatste MoBo met 4 Slots is een P3 uit 2000 ofzo, en die is al lang uit bedrijf
21 december 2006 20:35
-
blacksorcerer
Als je geheugen in de lijst staat, staat daar meestal ook bij aangegeven of hij dan nog steeds dual channel kan draaien (en meestal ook of hij 4Gb aan kan als er 4x 1GB ingestopt wordt).
Single- of DoubleSided maakt niets uit (wel aantal banken, maar dat is een ander verhaal).
[quote]En de laatste MoBo met 4 Slots is een P3 uit 2000 ofzo, en die is al lang uit bedrijf [/quote] ^o) Ik vraag me af of je wel weet wat met die geheugenslots bedoelt wordt?
Gewoon het aantal 'openingen' op je moederbord waar je een geheugenmodule kunt insteken... en standaard zijn dat er meestal juist 4.
Oudere borden en mATX/ITX hebben juist maar 2 of 3 sloten...
21 december 2006 22:01
-
d3nnis89
Ja idd, die oudere moederbord hebben meestal maar 2, max. 3 geheugen sloten.
(Meestal ook nog beperkt met een max geheugen van 1 GB per slot.)
Ligt er ff aan wat voor moederbord je hebt.
Zelf heb ik ook gewoon 4 geheugen Sloten (ATX moederbord)
Kan er Max 8 Gb aan geheugen in stoppen (Totaal)
Denk dat je het beste gewoon ff op internet moet gaan zoeken ofzo, als je er meer over wilt weten.
Want je loopt beetje achter denk ik
21 december 2006 22:07
-
kazmi
Haha, jullie denkt echt dat ik uit men nek lul he.
Nou goed, maar de antwoorden had ik al. En de ekstra is fijn.
Misschien loop ik wat achter.
22 december 2006 20:43
-
d3nnis89
haha, ja idd :P (Of we begrijpen elkaar verkeerd)
Ga eens voor de gein kijken op een website waar ze computer onderdelen verkopen. Zoek dan eens naar een (nieuw) moederbord van minimaal ?80,- en je zult zien dat de meeste 4 Sloten hebben.
Hoeveel sloten zeg jij dan, dat ze hebben?
22 december 2006 21:01
-
louwrens
[url]http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=GEIR04[/url]
heeft 4 sloten
22 december 2006 21:19
-
kazmi
24 december 2006 19:51
-
louwrens
die van 12 dat is server mobo die hebben altijd meer daar zit ook 2 sockets op
24 december 2006 20:31
-
kazmi
ja, en ?
26 december 2006 22:42
-
d3nnis89
Quote van kazmi op 26 Dec 2006 22:42[quote]ja, en ?[/quote]
Niets ''en''!!
Je vragen zijn beantwoord denk ik zo!!
Wat betreft het aantal slots. Denk dat, dat nu allemaal wel duidelijk genoeg is.
26 december 2006 23:45
-
roy92
Je vraag is beantwoord, en om spam te voorkomen lock ik deze handel.
27 december 2006 22:13