Ik heb meerdere PC's nu en wil graag een thuisnetwerk aanleggen, ik zou het fijn vinden als iemand een goed stappenplan voor me heeft. Ik heb ook op google gezocht maar ik kon zo 1,2,3 niks vinden.
Dit is mijn huidige situatie met de pc's en laptops:
Ik wil graag met PC 2 kunnen printen met de printer van PC 1 en bestanden kunnen delen met alle PC's, als het niet mogelijk is met PC 3 geeft dat niet zo veel hoor.
Ikkus
17 november 2006 13:42
raymus
Dan doe je toch gewoon.Netwerk-Links-Een tuisnetwerk aanleggen. Netwerk diskette maken en het bij alle pc die netwerk diskette erin doen en instaleren..
17 november 2006 13:44
louwrens
en de printer delen.
je moet gewoon op alle pc's dezelfde netwerknaam doen het is standaard WORGROUP of MSHOME
17 november 2006 14:24
ikkus
Maar heeft iemand ook een duidelijk stappenplan voor me? Ik heb het vroeger wel eens alleen met een switch geprobeerd, het resultaat was dat ik mn pc kon herinstaleren omdat systeemherstel bij mij niet werkt
17 november 2006 15:21
gerjan
als ik dat doe bij ons thuis dan zegt hij.
iedereen op internet kan van jou printer gebruik maken en gedeelde bestanden zien
17 november 2006 15:39
ikkus
Weet ik, is er een manier om dat et voorkomen? En ik wil graag een stappenplan
17 november 2006 16:44
xp 2
Ok, hier volgt een (of wat er op moet lijken:p) stappenplan
- Printer delen: Printers en Faxapparaten (op PC1)--> eigenschappen van de rechtstreeks aangesloten printer --> Deze printer delen + naam geven.
- De mappen (of partities die je wil delen) rects klikken op map, en dan deze map delen op het netwerk.
Bij mij was het zo simpel, maar ik gebruikte geen switch, hopelijk werkt dit ook met switch.
17 november 2006 17:10
etienne
ten eerste: om te kunnen printen mo?t pc 1 aanstaan
[li]Je gaat op pc 1 naar je printer instellingen en je selecteert de aangesloten printer en je zorgt ervoor dat deze gedeeld wordt (rechter muisklik op printer)[/li]
[li]daarna kies je de mappen die je wilt delen en doet hierbij ook rechtermuisklik en dan tabblad delen[/li]
[li]controleer of alle pc de zelfde werkgroep hebben (deze computer --> rechter muisklik eigenschappen --> computer naam --> eventueel op wijzigen klikken als het niet klopt[/li]
[li]suc6[/li]
17 november 2006 17:24
xp 2
Quote van etienne op 17 Nov 2006 17:24[quote]ten eerste: om te kunnen printen mo?t pc 1 aanstaan
[li]Je gaat op pc 1 naar je printer instellingen en je selecteert de aangesloten printer en je zorgt ervoor dat deze gedeeld wordt (rechter muisklik op printer)[/li]
[li]daarna kies je de mappen die je wilt delen en doet hierbij ook rechtermuisklik en dan tabblad delen[/li]
[li]controleer of alle pc de zelfde werkgroep hebben (deze computer --> rechter muisklik eigenschappen --> computer naam --> eventueel op wijzigen klikken als het niet klopt[/li]
[li]suc6[/li][/quote]
Ik zei toch net het zefde:s:)
17 november 2006 19:45
ikkus
De stappenplannen die zijn beschreven heb ik wel eeens geprobeerd, ik heb alle werkgroepen gelijk gezet en alles gedeeld, meldingen van dat iedereen mn printer enzo kan gebruiken gewoon genegeerd. Ik kreeg een melding dat PC 1 niet toegankelijk was. Vroeger had ik dit ook wel eens geprobeert met die werkgroepen gelijk zetten maar als ik de werkgroep van PC 1 veranderde in die van pc2 kon alleen pc 2 pc1 zien en niet omgekeerd, deed ik het andersom kreeg ik hetzelfde. Mischien kan je eht niet volgen:P maar kortom, niks heeft gewerkt en ik heb alles goed gedaan, ik heb ping gedaan, router veranderd enz. enz. enz..
Heeft iemand een stappenplan uit ervaring?
17 november 2006 21:41
xp 2
Probeer het tooltje NetworkMagic eens, hij scant eerst je hele netwerk, en dan kan je van alles instellen...
17 november 2006 21:51
raymus
Ik weet wat hier het probleem is.. Wij hebben thuis ook een netwerk en als ik in pc1 wil komen dan moet ik altijd bij pc1 de firewall uitzetten.. Ik denk dat dit het probleem is en als dat niet werkt moet je ff op elke pc de firewall uitzetten...Ben je klaar dan zet je ze weer aan..
18 november 2006 10:38
Account verwijderd
Niet uitzetten, dit is niet veilig. De netwerkip's toestaan (192.168.1.1 tm 192.168.1.x)
18 november 2006 11:03
raymus
Quote van soemie op 18 Nov 2006 11:03[quote]Niet uitzetten, dit is niet veilig. De netwerkip's toestaan (192.168.1.1 tm 192.168.1.x)[/quote]GEWOON uitzetten dit doen we ook vaak en nog Nooit problemen gehad en die netwerk toestaan dat helpt gewoon niet dat hebben wij ookal alemaal geprobeert:S:S
18 november 2006 11:08
xp 2
Misschien helpt het als je in je firewall de UPNP functie aanzet...
18 november 2006 11:23
ikkus
Ik ga het strax proberen. PC1 is ook van mn pa en die heeft nu een rotbui tegen mij:P
18 november 2006 11:43
xp 2
[offtopic] Trek het je niet aan, die van mij ook:p[/offtopic]
18 november 2006 12:20
louwrens
Quote van ikkus op 18 Nov 2006 11:43[quote]Ik ga het strax proberen. PC1 is ook van mn pa en die heeft nu een rotbui tegen mij:P[/quote]
niks van aantrekken maak het netwerk goed en je pa is stil.
heb ik ook ik mol iets op de andere pc, mn moeder kwaad ff later weer gefixt en moeder stil:p
18 november 2006 13:27
ikkus
Het is tot nu toe gelukt met die firewall, alleen moet ik inloggen met een gast account, en als ik een gast account aanmaak komt ie er niet in (ik maak dus een gastaccount op PC1)
25 november 2006 17:09
raymus
Uuhm, ja dit kan kloppen soms moet je op bijde pc een zelfde acount naam hebben. Of je moet bij pc1 een acount maken die heet pc2 en bij pc2 een acount naam maken pc1. Bij mij is het zo: Mijn pc-Raymus-Mijn zus haar pc-Zus, en nu heb ik bij mijn zus een acount gemaakt met Raymus en bij mij zelf een acount Zus..Zo