Tijdens de zomer wil ik mijn pc in een koelkastje inbouwen om een optimale koeling te voorzien.
Nu hoop ik dat dit gaat lukken...
maar is het in een koelkast niet redelijk vochtig ??
en kunnen al mijn kaarten enz wel tegen die 0?C die in in de koelkast is ??
08 november 2006 13:59
leviathan
de temperatuur is ok, het vochtgehalte niet.
08 november 2006 14:04
killer
zou er een manier zijn om dit wel op juiste vochtigheid te krijgen ? zoals de koelkast niet te hard laten draaien ofzo ??
08 november 2006 14:05
styloco
goede afvoer
08 november 2006 15:56
09-47456
ik denk niet dat het gaat lukken want je zit en blijft met die vocht zitten en dat kan je er niet uithalen, en afvoeren werkt ook niet want dan komt er aleen maar meer vocht binnen inplaats van deruit
08 november 2006 16:06
brusse
Waarom stap je gewoon niet over op een watergekoelde systeem ?
08 november 2006 16:15
raymus
Omdat hij zelf een case wil maken maar goed....Dit gaat zekers niet lukken je kan wel met de koeling van de koelkast een koeling mee maken maar hoe moet je ff op google opzoeken....
08 november 2006 18:33
killer
mja omg maar als ik de koelkast gebruik heb ik geen last meer van geluid en heb ik die 5 koelers in mijn pc ook niet meer nodig ... en waterkoeling is iets te duur ^^
08 november 2006 18:41
gerjan
Quote van brusse op 08 Nov 2006 16:15[quote]Waarom stap je gewoon niet over op een watergekoelde systeem ?[/quote]
zeker nog nooit gehoord van creatieve mensen.
Niet iedereen vind het leuk alles standaard te hebben.
zelf maken is voor sommigen gewoon leuker.
08 november 2006 19:21
raymus
ja daar ben ik het met je eens:P
08 november 2006 19:22
killer
hehe ^^
pfft een koelkast leek me een goed ideemaar die k*t vochtigheid ...
08 november 2006 20:20
raymus
ja maar mischien kan je wat op google zoeken want ik heb wel eens gezien dat ze dingen van de koelkast in een pc zetten
08 november 2006 20:21
xp 2
misschien kan je je pc in een koelcel zetten en er een ontvochtigingsapparaat bijzetten, en de kabels van scherm etc verlengen tot buiten de koelcel:p
08 november 2006 20:40
killer
wat is een koelcel ??
ontvochtigings apparaat ??
wat ik mij afvraag:
waarvoor dient die vohtigheid in een koelkast ?
08 november 2006 20:42
louwrens
te veel vochtig heid kan leiden tot condens, dus water op js mobo en de rest en als er water op je mobo en de andere troep komt krijg je kortsluiting en als dat gebeurt kun je je pc wel wegmieteren.
08 november 2006 20:44
xp 2
een koelcel is zo'n hele kamer die gekoeld is.
Ze bewaren er vless en fruit in en zo...
08 november 2006 20:49
killer
hmmm kan ik dan ook niet me pc in een koelkast en daar dan vochtigheidkillers inzetten ?? :p
08 november 2006 20:53
blacksorcerer
Er zijn mensen die hun pc in een aquarium maken :p
Maar daar wordt speciaal gezorgd dat het water niet kan geleiden.
Ook zijn er al meerderen geweest met het idee de pc in een koelkast te zetten, dus lijkt het me verstandig als je op de bekende mod-sites even wat casemods ervan bekijkt.
Uiteraard kun je hier je bevindingen plaatsen of het indd zomaar mogelijk is en hoe je het gaat aanpakken als je het daadwerkelijk wil gaan doen ;)
08 november 2006 21:13
djoey
voor aquariums wordt meestal olie gebruikt
08 november 2006 21:47
dj_appa
Ja een vriend van mij had ook z'n pc in een bak met oli staan ook ToP cooling hoor.
08 november 2006 22:20
keitaro
Ik denk dat het wel degelijk mogelijk is! De vochtigheid zal ook geen probleem zijn. Een pc wordt eengeraden een optimale vochtgehalte te hebben van 60-80%. Alleen, koelkast gaat idd druppels maken, en dat is 100% vocht. Dat is niet goed. Als je mss is gaat uitzoejken hoe Vochtvreters werken (die van Bison ofzo) mss dat je zoiets, of die dingen zo kan maken en berekenen dat je in de 60-80% luchtvochtigheid komt!
09 november 2006 09:31
killer
wij hebben in de kelder zo een bakje met zout vochtigheid vreter (een soort korrels) staan om bij het eten de vochtigheid ook normaal te krijgen ... mss dat dat werkt :)?
09 november 2006 17:01
xp 2
Of de hele koelkast aan de binnenkant volplakken met van die zakjes silicica gel:p
Ja maar dan maak ik weer gebruik van koelers...
Ik zou echt al die koelers de deur uit willen keren want die zoemen als hel ...
10 november 2006 07:47
blacksorcerer
en houdt je er ook rekening mee dat (de meeste?) ijskasten steeds aanslaan om de temperatuur weer op het gewenste peil te brengen.
Wellicht dat er ook totaal stille ijskasten bestaan, maar ik neem aan dat je gewoon een oud ding neemt, en waarschijnlijk zal die ook geluid produceren (zoals 2 ijskasten hier bij ons iig wel doen :o )
10 november 2006 14:22
killer
mja maar dat geluid is minder dan het gezoem van mijn pcen ik zet de ijskast enkel aan als mijn pc aan is :p anders is er echt te veel vochtigheid ...
10 november 2006 18:42
raymus
nou dat weet ik niet zekerss..zo'n ijskast kan behoorlijk zooooooomen:P
luister: je moet een BISON vochtopnemer halen bij een bouwzaak!:D van klein tot groot formaat, je hoeft het ook niet zo vaak te vervangen, misschien dat dat helpt, en koelkasten kun je afstellen op temperatuur, doe gewoon 10 graden ofzo
02 december 2006 17:38
gerjan
Zo'n bison vochvreter kun je kopen bij veel Enorm winkels. (www.enorm.nl)(voor locaties bij jou in de buurt). Toevallig werk ik ook in zo'n winkel.
02 december 2006 18:07
easyboarder
Quote van blacksorcerer op 08 Nov 2006 21:13[quote]Er zijn mensen die hun pc in een aquarium maken :p
Maar daar wordt speciaal gezorgd dat het water niet kan geleiden.
Ook zijn er al meerderen geweest met het idee de pc in een koelkast te zetten, dus lijkt het me verstandig als je op de bekende mod-sites even wat casemods ervan bekijkt.
Uiteraard kun je hier je bevindingen plaatsen of het indd zomaar mogelijk is en hoe je het gaat aanpakken als je het daadwerkelijk wil gaan doen ;)[/quote]
Die doen dat in een bak met een soort olie, sla olie ofzo? (dat geleid niet). En om ff terug te koen op zijn koelkast idee; het eerste wat mij tebinne schoot is de koelkast op het aller koudste zetten en NOOIT open doen. dan lijkt het me datie het allemaal goed koud houdt, mits ert stroom uitval is natuurlijk.
03 december 2006 04:04
killer
Over die enorm winkels:
ik woon in Belgi? en om zo'n vochtopnemer te kopen moet ik in de buurt kunnen kopen. Ik moet re namelijk met de fiets naartoe
En d e koelkast altijd dicht laten :s is een goed ideemaar dan kan ik de startknop niet indukken of me pc moet altijd aanstaan :p
03 december 2006 09:30
keitaro
Of je maakt de aan en uit knop er buiten.
Soldeer en verleng de start/uit knop van je zogenaamde kast langer met een draadje, en leg die gewoon langs je deur. Als je koelkast een rubbere sluiting heeft om de kou binnen te houden, kan je gewoon daarlans het kabeltje laten lopen. deur toch goed dicht, en knop er buiten... alleen, als je de deur dan open doet valt wel de knop er uit, maar lijkt me niet zo'n groot probleem, of je maakt het dan vast buiten de koelkast... gewoon knopje daar buiten zetten ^^
03 december 2006 11:26
raymus
Maar nog een koelkast maakt meestal, wel veel meer lawaai als de pc. En nog een ding hoe wou je de voeding stroom geven, en hoe wou je de mobo enzo vast zetten. Want als je in een koelkast een gaatje maakt dan is die lek... Zo...
03 december 2006 11:58
09-47456
als je er een gaatje in boort kan je er een wartel instoppen en is het weer dicht en kan je door de wartel tog nog een snoertje proppen:D
03 december 2006 12:41
keitaro
Quote van 09-47456 op 03 Dec 2006 12:41[quote]als je er een gaatje in boort kan je er een wartel instoppen en is het weer dicht en kan je door de wartel tog nog een snoertje proppen:D[/quote]
Dat is idd een erg goede optie.
Verder kan een mobo best los ligen. Of je pakt triplex hout, en schroeft zo je mobo op vast en leg je dan los in koelkast. Dat is geen probleem denk.
Ik ben alleen benieuwd of een koelkasat zo los cool genoeg is voor de cpu zonder koelers. Ik zou dan mss een platinum blok maken en dat tegen het vries/koel element van de koelkast aanmaken zodat daar de extreme koeling door heen gelijd naar je cpu...
03 december 2006 15:17
louwrens
gewoon een koelblok, maar dat zonder ventilators passief dus
03 december 2006 15:27
keitaro
Ja dat begrijp ik en verwachte ik al, maar weet niet of dat genoeg is, als dat genoeg was voor de cpu, dan zat er zo in een gewone pc kast ook geen fan op... Dat is dus te weinig passief denk ik. Daarom passief tegen cpu en tegen het koel element...