Ik heb een vraagje over het programma Ntune van Nvidia.
Omdat ik mijn ventilator van me VGA teveel geluid vind maken heb ik besloten om Ntune te downloaden. Met dit programma is het me gelukt om de ventilator iets rustiger te laten draaien.
Alleen het probleem is nu: Als ik me pc opnieuw opstart, begint ie weer hard te draaien
(dus produceert ie weer veel geluid) Hoe moet ik ntune instellen zodat de ventilator rustig blijft draaien? (Ook als ik me pc opnieuw opstart)
01 november 2006 12:33
blacksorcerer
Ik neem aan dat het programma iig wel opslaat op welke snelheid jij de fan had gezet?
Dus m.a.w. als je nu de pc opstart gaat de fan hard, maar als je dat programma aanzet, dan zet ie het wel meteen weer zacht, zonder dat jij opnieuw hoeft in te stellen op welke snelheid hij moet draaien?
Of is er helemaal geen mogelijkheid om die snelheid op te slaan in het progje?
Als het wel zo is, dan kan je gewoon een snelkopping ernaar zetten in de map Start > Programma's > Opstarten
Verder ken ik het programma niet, en heb ikzelf gekozen om de GPU fan (niet de stock, maar een zalman) op het mobo aan te sluiten ipv de videokaart zelf, dan kan je gewoon gebruik maken van Speedfan.
01 november 2006 14:31
d3nnis89
Hij slaat idd de gegevens niet op.
Maar ik heb het programma alweer verwijderd hoor. Me videokaart ging namelijk een beetje raar doen.
Maare; is er misschien een ander programma-tje voor? (Om die GPU fan-Speed in te stellen)
behalve Speedfan, want die doet het niet bij mij.
01 november 2006 16:24
blacksorcerer
Geeft Speedfan ook geen cpu temperatuur en fan-snelheden op het mobo?
Anders kan je gewoon je GPU-fan op je mobo inpluggen...
(nieuwste versie van speedfan is btw 4.31)
01 november 2006 19:49
djoey
misschien is dr wel een optie voor in de bios ?? gpu fan voltage ?
k zeg maar wat.. maar zou kunnen.. werk 90% van alle gevallen met pasief gekoelde vga kaarten.. vandaar..
01 november 2006 19:57
blacksorcerer
Quote van djoey op 01 Nov 2006 19:57[quote]misschien is dr wel een optie voor in de bios ?? gpu fan voltage ?
k zeg maar wat.. maar zou kunnen.. werk 90% van alle gevallen met pasief gekoelde vga kaarten.. vandaar..[/quote]
lol... volgens mij is de vga kaarts juist 'passief' omdattie niet 'actief' gekoeld wordt door een fan.
Met andere woorden die hebben geen fan :p
Misschien dat je de snelheid van core en gehuegen bedoelt of dergelijke, maar er staat meestal iig weinig over de GPU in de bios.
Nvidia en ATI hebben eigen software, en vaak werkt andere software ook, vooral als je de fan gewoon op het moederbord aansluit.
01 november 2006 20:15
d3nnis89
Nou het stekkertje is heel klein van die koeling
Dus ik kan hem niet in me moederbord pluggen
En in de bios kan ik verder ook niets veranderen.
01 november 2006 20:25
blacksorcerer
Op het NVidia Control Panel (zit bij de nieuwere versies van de forceware) staat ook een optie om de fan langzamer te laten gaan.
Ik geloof dat het op de 'overclock' tab staat.... weet alleen niet of je ook nog coolbits of dergelijke nodig hebt (registersleutel om die overclocktab te unlocken, kun je vinden bij nvidia/google).
Verder lijkt het me toch raar dat je die settings niet kunt opslaan ofzo, dus ik ga de prog zelf maar es downe, heb eenzelfde soort kaart als jou.
Haal ik nog maar ff eruit wattie heeft voordat ik nieuwe ga aanschaffen binnekort ;)
Edit: dat installen gaat nu nog ff niet, heb nu nog Intel chipset ^o)
Krijg komende week wel X2 4400+ en Asus A8N-SLI Premium mobo en dat heeft wel NF4 chipset...
staat er niet misschien zo een vakje met 'deze settings alleen bewaren tot aan opnieuw opstarten van de pc' (dat staat bij het control panel bijvoorbeeld als je gaat overklokken) ?
01 november 2006 22:59
d3nnis89
nee er staat hellaas niets bij wat te maken heeft met overclock. (Tenzij ik Ntune download) Maar dan doet me videokaart vreemd. (Dus die heb ik weer gewist)
Verder heb ik vanalles geprobeerd om die ventilator zachter te laten draaien.
Ik gebruik nu het programma EXPERTool, alleen dat programma doet er vaak heel lang over om samen met windows op te starten. Dus meestal als windows is opgestart duurt het nog 2 minuten voordat de ventilator zachter begint te draaien. (dat is wel jammer) Dus ik ben nog op zoek naar een goed programma ofzoiets
01 november 2006 23:13
djoey
Quote van blacksorcerer op 01 Nov 2006 20:15[quote]Quote van djoey op 01 Nov 2006 19:57[quote]misschien is dr wel een optie voor in de bios ?? gpu fan voltage ?
k zeg maar wat.. maar zou kunnen.. werk 90% van alle gevallen met pasief gekoelde vga kaarten.. vandaar..[/quote]
lol... volgens mij is de vga kaarts juist 'passief' omdattie niet 'actief' gekoeld wordt door een fan.
Met andere woorden die hebben geen fan :p
Misschien dat je de snelheid van core en gehuegen bedoelt of dergelijke, maar er staat meestal iig weinig over de GPU in de bios.
Nvidia en ATI hebben eigen software, en vaak werkt andere software ook, vooral als je de fan gewoon op het moederbord aansluit.[/quote]
Ik snap dat passief zonder fan is.
k wist niet zoveel van actief gekoelde gpu's vandaar dat k t niet zeker wist o f dr een instelling in de bios kon zijn.
en zijn kaart is ws wel actief anders maakt zn GPU fan geen kabaal.
02 november 2006 06:57
d3nnis89
helemaal correct
Ik denk dat ik voorlopig maar ff met dit probleem moet zitten.
Totdat ik weer geld heb voor een Zalman koelertje. (Die had ik voorheen ook op me andere videokaart)
Het opstarten van EXPERTool gaat overigens zins gister-avond ook weer wat sneller. Nu duurt het nog 7 seconden voordat het programma aanslaat nadat windows is opgestart.