Ik zit sinds vandaag met een lastig probleem.
Mijn pc start niet meer goed op en blijft in het begin al meteen hangen.
Eerst kreeg ik te maken dat ik na het opstarten en na het doorlopen van het eerste scherm (niet van windows dus want zover komt die nieteens) de pc werd afgesloten en opnieuw opstarten, dit duurde nu al een aantal weken.
Vandaag wilde ik de pc weer opstarten en de fan's gingen draaien, de HD werd aangesproken, de DVD-spelers gingen knipperen en daarbij blijft het (dit herhaalt zich telkens todat ik de pc helemaal uitschakel)
De monitor bleef off-line en er kwam geen meldingen op het scherm.
Na het loshalen van alle kaarten, schijven en spelers bleef dit probleem bestaan.
Ook al sluit ik niets aan dan nog zou ik het beginscherm moeten zien van de pc met de melding dat deze niet kan opstarten.
Ik doe al een aantal jaren werkzaamheden met PC's maar nu wil ik de vraag aan jullie stellen, zouden jullie weten waar het aan zou kunnen liggen.
Vorig jaar was de voeding al defect gegaan en heb ik een zwaardere voeding er in geplaatst.
Mijn vermoeden bestaat dat het moederbord/CPU de geest heeft gegeven.
Alvast bedankt voor de moeite
Specs:
P4 3 Ghz HT
512Mb intern
ATI graka 128Mb
200Gb HD Maxtor
NEC brander
Sony DVD-speler
Moederbord Gigabyte (type weet ik ff niet)
WindowsXP Home
29 oktober 2006 12:11
henniemix
heb je niet toevallig iets nieuws pas aangesloten op je pc? misschien als dit het geval is, dan raad ik je aan om deze eerst los te koppelen, dan de pc opnieuw op te starten, de laatste drivers te installeren en dan opnieuw het nieuwe ding aan te sluiten.
Als dit niet het geval is, dan kun je ook je moederbord los maken en in een andere pc hangen. Als je daar dan hetzelfde probleem krijgt, dan weet je dat je moederbord kapot is.
Persoonlijk denk ik dat je moederbord kapot is, maar het kan ook goed bovenstaande zijn omdat ik pas zelf iets nieuws had gekocht en toen ik het aansloot op het moederbord deed mijn pc het ook niet meer.
Succes in ieder geval met proberen en als het niet lukt dan horen we het nog wel hiero!
29 oktober 2006 12:45
erwin_w
Ik heb niets nieuws geinstalleerd de laatste tijden, ik had dit ook al geprobeerd door eerst alles los te koppelen en dan opstarten maar gaf geen oplossing.
Iets opnieuw installeren zal niet lukken omdat dat crazy ding niet verder opstart (ook niet vanaf CD/DVD want zover komt die nieteens)
Toch bedankt voor je antwoord, mocht iemand anders nog iets weten dan lees ik dat graag.
29 oktober 2006 12:55
easyboarder
Ik neem aan dat je wel in je BIOS kunt komen? Ga hierheen en zet alles terug op default. kan wonderen doen soms. Daarna kun je alles nog een keer loshalen en eruit halen en met een luchtcompressor al het stof eruit blazen. 1 pluisje op de verkeerde plaats in je pc kan al voor niet werkende onderdelen zorgen (dan heb ik het over stof in een slot ofzo).
29 oktober 2006 14:09
Account verwijderd
Hij komt ook niet in het bios, er staat dat zijn monitor helemaal offline blijft. Ik denk ook dat het te maken zal hebben met je moederbord en/of processor.
29 oktober 2006 14:15
louwrens
mss is het je videokaart had onze oude pc ook, de pc piepte 3x achterelkaar van dat er iets mis was, bleek de videokaart stuk te zijn er kwam geen beeld
29 oktober 2006 14:18
Account verwijderd
Denk ik niet, want hij heeft alle kaarten ook een keer los gemaakt en toen starte hij ook niet op. Of het moet al een onboard zijn, maar dan zit je toch weer bij het moederbord.
29 oktober 2006 14:19
louwrens
mobo type weet hij niet, moet hij ff bij everest of dxdiag kijke
29 oktober 2006 14:21
erwin_w
Nou mensen, bedankt voor het meedenken met mijn probleem.
Wat betreft het BIOS, zover komt de pc niet met opstarten en ik hoor geen piepjes.
Ik heb geen graka onboard maar een losse AGP ATI kaart.
Ook even gekeken welk type moederbord ik heb: Gigabyte GA-8S648FX.
Lijkt er sterk op dat het probleem de mobo of cpu is.
Alle kaarten zijn er al uit geweest, alle IDE's losgekoppeld maar helemaal noppes dus.
Had ik in de BIOS kunnen komen dan had ik misschien duidelijkheid kunnen krijgen maar helaas.
29 oktober 2006 16:34
Account verwijderd
Weet je zeker dat je de videokaart er ook eens uit hebt gehad?
29 oktober 2006 16:40
erwin_w
Nou, gelijk na mijn berichtje heb ik even een oude videokaart PCI geplaatst maar het probleem blijft.
Dus AGP graka eruit, PCI graka erin maar helaas, nog geen resultaat.
29 oktober 2006 16:43
Account verwijderd
Dan kan het toch alleen nog maar het moederbord of de cpu zijn.
29 oktober 2006 17:18
erwin_w
Blijft weinig anders over h?.
Zal dan maar deze week eens kijken voor een upgradesetje (iemand een tip misschien??)
Bedankt in ieder geval voor jullie hulp.
29 oktober 2006 17:29
easyboarder
zijn er geen geluiden waar je op kunt letten? die de pc normaal maakt alsie opstart bijvoorbeeld? leen anders een CPU van een vriend om die te testen ofzo.
29 oktober 2006 22:31
mantis789
Moederbord is beschadigd, waarschijnlijk zal de chipset het hebben begeven.
Aanrader? De ASUS R.O.G. Crosshair
30 oktober 2006 15:00
erwin_w
Mensen, bedankt voor het meedenken en advies.
Wat betreft die geluidjes, zover komt die nieteens dus ik hoor geen geluidjes.
Mantis789, aan je antwoord te lezen denk jij ook dat het moederbord defect is geraakt, kan de CPU/geheugenbank hierdoor beschadigd zijn geraakt of zou ik mij daar geen zorgen over hoeven te maken.
Alleen een moederbord aanschaffen valt nog wel mee.
30 oktober 2006 17:32
easyboarder
Ja dat is een mooieeen vriend van me heeft die ook, echt mooi bordje!