-
ps18
Hallo,
Ik weet niet of het is toegestaan op dit forum, zoniet, dan moet mijn topic worden verwijderd.
Maar mijn vraag is of ik mijn videokaart kan overklokken ? Ik heb een ATI RADEON X300/X500 series 128 mb.
Alvast bedankt,
23 oktober 2006 20:56
-
blacksorcerer
Die kaart kan je vast wel overklokken, tot hoever dat valt niet zo snel te zeggen (ligt ook nog aan dingen zoals het merk van de kaart, en daarmee bedoel ik niet ATI).
Voor ATI kaarten is er speciaal AtiTool.
Te vinden op de ATI site en op vele andere plaatsen ;)
BTW het is toegestaan hoor
Laatste tijd zijn er steeds meer vragen over Tweaking/Cooling (en soms Modding) dus misschien moet daar maar een apart forum voor worden gemaakt.
23 oktober 2006 21:14
-
ps18
Ik wist het niet cker, en ik wou liever geen gezeur. Maar AtiTool, is dat een veilige manier om je kaart te overklokken ??
bedankt!
edit:
Is er iemand die meer verstand heeft van dit programma ? Hoe ik alles precies moet doen ? Want ik snap het nog niet helemaal, en wil geen fouten maken.
24 oktober 2006 08:45
-
blacksorcerer
Er zijn tutorials over te vinden internet, en waar het voornamelijk op neer komt is:
- houdt de temperatuur van de kaart in de gaten, de kaart mag namelijk niet te warm worden (bijv een max stellen van 60graden idle en 85stressed)
- met stapjes overclocken en kijken of er dan in het 3d-model links, geen artifacts ontstaan, dus dat het er opeens raar uitziet of dingetjes niet meer kloppen.
Zorg dus voor een goede koeling van je videokaart, en meestal zit er btw een 'find best overclock' optie zodat het programma dan voor je op zoek gaat naar wat mogelijk is, maar dit werkt niet altijd optimaal...
Als je het geld ervoor hebt... zou ik zeggen koop gewoon een nieuwe videokaart, want er zijn nu zeer goede kaarten voor een kleine prijs te krijgen.
Overklokken van een videokaart maakt in de meeste gevallen geen groot verschil dat merkbaar is, meer nuttig voor de benchmarks ;)
En op een goedkope graka is het onnuttig om extreme koeling toe te gaan passen uiteraard.
24 oktober 2006 09:09
-
ps18
Ja, maar ik heb problemen met het spelen van spellen. Daarom wil ik hem graag overklokken, en ik heb hem alwel goed genoeg gekoeld.
Maar als ik bij ATITool 'find max core' doe, dan blijft hij maar door gaan. Ik heb hem net 3 kwartier aan laten staan. Wat moet ik nog meer doen ?
groeten,
Maurice
24 oktober 2006 10:35
-
blacksorcerer
Dat kan inderdaad nogal een tijdje duren...
Ik heb zelf weinig ervaring met Ati-Tool, maar je moet iig kijken of je niets verkeerds ziet in dat 3d-model, dus geen uitstekende polygonen opeens ofzo :p
Wat bedoel je met 'ik heb problemen met het spelen van spellen'?
Gaan ze langzaam (lage framerate), zijn er fouten of ziet het er gewoon niet uit?
Edit: en om welke spellen gaat het?
24 oktober 2006 11:48
-
masterwillems
als je overclocked heb je heen garantie meer en telt de verzekering ook niet meer, als je kaart stuk gaat dan kan je geen garantie claimen!
24 oktober 2006 12:06
-
ali
Je moet even StefanBeljaars een pm sturen, hij weet er veel over.
Ook kan je Leviathan een pm sturen, hij weet er vast ook veel van
succes
24 oktober 2006 19:36
-
ps18
Hee, ik zal hun een pm sturen :). Het probleem is, dat alle FPS heel langzaam reageren. Als ik Company of Heroes o.i.d. speel, doet hij het gewoon goed, perfect.
24 oktober 2006 21:36
-
keitaro
Idd, Levi en Stefan zijn pros in die onderwerpen. Maar wat ik raar vind. Je FPS reageert langzaam, maar met CoH werkt hij perfect. Dat is 1 van de nieuwste en behoorlijk zware games, met welke games heeft hij dan zo langzame Framerate? Want het lijkt mij als je met CoH goede framerate hebt dat je dat met de meeste games wel hebt...
25 oktober 2006 09:02
-
ps18
Bij FPS geberut het dat zodra er veel tegenstanders ( of iniedergeval personen o.i.d.) dat hij langzaam gaat. De besturing luisterd dan niet meer naar wat ik doe. Als ik 1 keer op vooruit druk, blijft hij heel lang op vooruit gaan.
25 oktober 2006 09:11
-
keitaro
Met welke applicaties doet die dat? Welke games dus...
25 oktober 2006 09:15
-
ps18
Ik heb het met Just Cause, Scarface. Al bedenk ik mij net dat dat niet echt FPS zijn.
25 oktober 2006 09:18
-
keitaro
Welke videokaart heb je? En welke drivers, mss dat dat het probleem duidelijker maakt. Als het te oud is ofzo.
25 oktober 2006 09:23
-
ps18
Ik heb, zoals eerder vermeld, een ATI RADEON X300/X500 series 128 mb.
En welke drivers ik heb weet ik niet precies. Maar moet ik mijn drivers updaten ??
25 oktober 2006 12:03
-
louwrens
nieuwste driver is best handig, maar je hebt ATi en de ATi site ligt eruit althans de Driver Update pagina
25 oktober 2006 12:23
-
leviathan
je kan natuurlijk ook gewoon omega drivers, of soortgelijke drivers installeren. Bij deze zijn alle instellingen al optimaal getweaked en je merkt, zeker met een wat oudere kaart, een prestatieverschil. Overigens werken de ATI omegadrivers stabieler dan die van Nvidia omdat die gast ze voornamelijk voor ATI zelf maakt en af en toe wat Nvidia drivers tweaked voor zn vrienden.
---------- edit ----------
^ en net doen ik op de post knop drukte herinnerde ik me de naam van die andere getweakte drivers. dat zijn de NGO-drivers.
25 oktober 2006 13:08
-
louwrens
ha lol dubbelpost hoe krijg je het voormekaar
25 oktober 2006 13:31
-
keitaro
Quote van louwrens op 25 Oct 2006 13:31[quote]ha lol dubbelpost hoe krijg je het voormekaar[/quote]
Op 1 of andere reden kan Levi niet editen, erg strange, maar het is geen groot probleem, ik pas het wel f aan.
25 oktober 2006 14:02
-
ps18
Ik zal kijken voor nieuwe drivers. Maar ik hoop dat ik snel een bericht krijg van Stefan.
Iniedergeval allemaal bedankt voor julie hulp (y)
26 oktober 2006 10:13
-
keitaro
Nou Stefan kijkt nogal weinig op tweakwindows.nl... wrom geen idee. Hijs altijd online met xfire, maar verder doet die niks speciaals zover k weet... ik zou hem eerder contact opnemen met msn of iets (mss staat dan in zijn profiel) anders help ik je wel met contact opnemen met hem, maar dan vraag ik het hem eerst persoonlijk.
26 oktober 2006 14:37
-
ps18
Zijn email adress staat niet in zijn profiel. Keitaro, zou jij voor mij contact met hem willen opnemen ?
26 oktober 2006 15:28
-
easyboarder
Kun je altijd proberen. als het niet werkt kun je altijd nog oudere installe. Probeer ook Omega driversvoor ati.
26 oktober 2006 16:01