-
gerbenkwakkel
Hallo, ik starte net mijn pc op, maar toen zag ik tot mijn grote verbazing, een foutmelding,
Met warning en nog iets van overclock en memory, maar het beeld verdween alweer heel snel,
Toen zag ik ene heel andere biosscherm met laden dan normaal ik kreeg het logo van mijn moederbord te zien en voor de rest starte hij normaal op,
en toen logde ik gewoon in, maar ik vertrouwde dit niet helemaal en ging kijken bij,
Configuratiescherm ---> Systeem, en toen stond er
1.00 GHz en AMD Sempron (tm)
en dit stond er nog een paar uur geleden:
1.67 GHz en AMD Sempron (tm) 2400+
Wie kan mij helpen met deze nare en rare onverwachte GHz verlaging omdat weer goed te krijgen?
Vriendelijke groeten Gerben
21 oktober 2006 14:57
-
roy92
Maak je maar geen zorgen ;)...dit heeft ie dan niet nodig op het moment. Als je bijv. een spelletje gaat spelen schakelt hij wer over naar 1.67Ghz. (denk ik, weet ik bijna zeker)
21 oktober 2006 15:08
-
gerbenkwakkel
Ja maar hij is al een maand op 1,67GHz (Zolang ik mijn pc heb) dus ik denk het niet.
21 oktober 2006 15:10
-
roy92
Ik kan je het niet verzekeren, maar ik denk het wel hoor;)..bij mij schakelt hij hem ook automatish terug (heb het met een Duron en een AMD2).. dus je hoeft je iig nergens zorgen over te maken. OF je moet er last van hebben dat je PC echt supertraag is in 1x.. maar daar heb ik je neit over gehoord, dus ik neem aan van niet.. (?)
21 oktober 2006 15:16
-
gerbenkwakkel
Hij is wat trager met opstarten meer merk ik het niet,
En de koeler op de processor piept ene beetje:S
Maar valt het niet meer op te lossen?
21 oktober 2006 15:26
-
roy92
Dat de koeler piept, valt makkelijk op te lossen. Gewoon even je case openmaken, en ff je CPU fan eruit halen en even goed onderhanden nemen, en een drupje olie erbij, en hij draait als een zonnetje;).
Even over je kloksnelheid:.
Onthoud het is een kloksnelheid. Daar word ie op dit moment op geklokt. Ik zou zelf niks weten om het op te lossen, er valt oko niks op te lossen denk ik. Ik zoek even door, en edit later wel m'n bericht. Btw, overweeg om je werkgeheugen up te graden naar 1GB of meer. Dat zal ook wel in de positieve richting werken denk ik zo.
Over die kloksnelheid vraag/kijk ik nog even rond. Ben @moment niet thuis, dus doe ik thuis even bekijken allemaal ;)
21 oktober 2006 15:33
-
Account verwijderd
Krijg je de foutmelding onder iedere keer dat je je pc opstart, zo ja: Probeer de foutmelding hier eens te posten, kunnen we zeker wat meer informatie in vinden. Heb je ook nog iets veranderd aan je hardware voordat het probleem er kwam? Soms je pc overgeclockt?
21 oktober 2006 17:23
-
gerbenkwakkel
Ik krijg niet meer die foutmelding,
Ik zou ook niet durven mijn pc over te klokken;)
21 oktober 2006 18:00
-
Account verwijderd
In ieder geval denk ik niet echt dat het kan zijn wat Roy92 zegt omdat ik ook een AMD Sempron heb (de 3200+) en deze doet dit nooit. Misschien dat een bios reset werkt? Batterijtje van moederbord losmaken en dan pc zonder stroomkabel erin aan proberen te zetten door de aan/uit knop in te drukken. Dan na een paar minuten batterijtje weer terug, als het goed is detecteerd hij dan alle hardware in je pc opnieuw.
21 oktober 2006 19:54
-
gerbenkwakkel
Nee het ligt echt puur aan de processor denk ik,
In de bios staat iets over de cpu op AUTO wat je naar 1.5x 2.0x enzovoort zetten.
21 oktober 2006 19:56
-
Account verwijderd
Naja daar durf ik je niet meer verder te helpen, heb niet zo heel veel verstand van dingen veranderen over je cpu in het bios.
21 oktober 2006 20:02
-
gerbenkwakkel
Oke
-------------------
Edit:
Tot mijn grote verbazing keek ik net even:D en er stond weer 1,67GHz en 2400+:D
Wie wat de fout hebben kunnen zijn? het ging zo plotseling:D
21 oktober 2006 20:05
-
Account verwijderd
Raar, zal het echt niet weten waar het aan ligt. Maar wat maakt het ook veel uit, het belangrijkste is dat jou processor weer goed draait (hoop je :P)
22 oktober 2006 09:30
-
gerbenkwakkel
Ja alleen ik heb nog steeds die andere biosscherm met opstarten.
22 oktober 2006 10:09
-
roy92
Nouja, moet je maar even kijken in je bios of je evt. meldingen uit kunt zetten. Anders pech gehad. Die paar seconden kunnen dan ook nog wel..
(btw ik zie hier in het reactie-pagina-venster een foutje: 793 reacties (?)
22 oktober 2006 14:04
-
gerbenkwakkel
Ja want eerst kreeg ik gewoon een rood iets met allemaaal dingen en nu het logo van mijn moederbord:|.
22 oktober 2006 14:57
-
Account verwijderd
Is het logo van je moederbord dan niet mormaal dat je dat krijgt? Heb je je pc zelf gebouwd of van een merkbouwer?
22 oktober 2006 16:09
-
gerbenkwakkel
Nu heb ik de koeler olie in gespoten en nu heb ik weer 1.00GHz:S
En hij piept nog:S
Kan ik hem niet zachter zetten? hij draait wel 3200RPM
Nu heb ik hem gereboot en ben ik gewoon even naar de bios gegaan.
Ik heb er niks in geklooit en nu is die weer 1,67GHz wie weet wat het probleem hierachter is?
22 oktober 2006 17:30
-
Account verwijderd
Raar, ik heb nog nooit van dit probleem gehoord. Ik heb ook een vriend die dezelfde processor als jou heeft en heeft nooit dit probleem gehad. Ik zelf heb ook een Sempron (3200+) en nog nooit problemen gehad.
Zoals al gevraagt heb je je pc zelf gebouwd of van een merkbouwer (packardbell, dell, hp enz.)? Als je van een merbouwer hebt bel dan eens de helpdesk of probeer hun support forum. Meestal weten zij toch nog net wat meer omdat ze maar met een bepaald assortiment hardware te doen hebben.
De fan denk ik dat al op zijn minimale snelheid draait omdat deze geregeld wordt door je bios via de temperatuur van de processor enz.
22 oktober 2006 18:37
-
gerbenkwakkel
Nou als ik dat slechte programma speedfan open staat alles op 100% en als ik alles op 5% zet dan gebeurd er nog niks
22 oktober 2006 18:42
-
Account verwijderd
Heb ik ook, dan wordt speedfan niet ondersteunt en regelt je moederbord alles.
22 oktober 2006 18:48
-
gerbenkwakkel
Ik heb een CD van mijn moederbord kan ik het daar niet mee instellen?
ASUS A7V880/KT880 moederbord naam
22 oktober 2006 19:29
-
blacksorcerer
In je bios staat als het goed is ook een gedeelte over het regelen van fans, dit kan je automatisch laten doen a.d.h.v. temperaturen of zelf iets instellen.
En het is inderdaad ook zeer waarschijnlijk dat er een handig progje (een utility, bijvoorbeeld Asus Probe) dat je ervoor kunt gebruiken.
gewoon ff snuffelen op die cd dus ;)
22 oktober 2006 20:01
-
gerbenkwakkel
Ja ik kan de fans instellen in de bios op gewoon 3245RPM maar dat is me te snel,
En ook op Ingoren!
Heb net Asus Probe geprobeerd maar je kunt de fans er niet mee zachter zetten.
22 oktober 2006 20:10
-
blacksorcerer
Er is MBM, Motherboard Monitor, dat voor de nieuwe generatie moederborden meestal niet werkt omdat het sinds een tijdje niet meer wordt geupdate.
Maar voor jouw moederbord zal het waarschijnlijk wel werken.
Er zijn ook nog vele andere progjes die je kan proberen, daarvoor kan je het beste even op Tweakers.net of google zoeken.
Ik gebruik zelf een Zalman FanMate2, dat is een fancontroller, voor mijn CPU koeler (Zalman CNPS9500 LED) en daarmee kan je dan zelf met een draaiknopje regelen hoe hard je fan moet draaien ;)
Kost tussen de 4 en 7 euro, ook verkrijgbaar bij normale pc zaken zoals Vobis.
(als je daar al alles van wist, dan mijn excuses voor de uitleg)
23 oktober 2006 00:38
-
gerbenkwakkel
Ja ik had er wel van gehoord van een fancontroller,
Is niet erg toch fijn dat je nog even wou uitleggen;)
Maar wat als ik nou een andere koeler koop zal die dan wel goed draaien?
23 oktober 2006 10:02
-
blacksorcerer
Wat bedoel je met 'goed draaien' ?
Er zijn al zeer goede koelers in verschillende prijsklassen van bijv. Zalman, Arctic en Scythe.
Maar niet iedere koeler i.c.m. een bepaald moederbord werkt goed wat betreft het temperatuurgestuurd regelen van het aantal RPM van de fan op de koeler.
Een koeler bestaat uit een heatsink (van aluminium en/of koper, de laatste is beter voor koelprestaties) en daarop of in zit een fan.
Bij sommige koelers kun je er zelf een andere (bijv erg stille/goede) fan opzetten, zoals een Papst.
Dus je moet even op de site van Asus uitzoeken of jouw moederbord dat aansturen wel ondersteund en zoja, op welke aansluitingen voor de fans dat geldt.
En zo een fancontroller werkt altijd wel, of als je beetje technisch bent en dat 'durft', kan je zorgen dat een fan op 5 of 7 volt loopt, ipv de standaard 12v.
Maar dat laatste is meer als je de fan direct op de voeding aansluit (molex connector).
Veel opties dus... nu moet je ff bedenken hoe belangrijk de stilte voor jou is, maar ook hoe goed het moet koelen, de verhouding daartussen en wat wil je er maximaal aan uitgeven etc.?
Evt. kan je ook nog even bios updaten, andere progs proberen enzo dan kost het missch niets.
Anders een eenvoudige fancontroller, of als je die doorzichtige kast nog mooier wil maken en de koelprestaties verbeteren, dan een mooie (eventueel met LED fan) koeler op de cpu zetten ;)
23 oktober 2006 14:40
-
gerbenkwakkel
Wat is dan het verschil tussen een fan en een koeler?:S
Ik heb een koeler op mijn alluminium zitten en dat alluminium zit weer op de processor,
De koeler is van AMD dus..., en hij draait 3245RMP is dat niet te hard?
EN als ik er een andere koeler op zou doen zou die ook zo hard draaien?
23 oktober 2006 14:48
-
louwrens
fan is engels voor koeler, het hangt vanaf wat voor koeler een 40x40mm draait harder dan een 80x80mm. je zou ook nog een casefan (een koeler in de kast) er bij kunnen doen dat er meer airflow komt
23 oktober 2006 15:03
-
gerbenkwakkel
Ja maar dat vind mijn vader niet goed,
Dus als ik een nieuwe processor koeler zal kopen zou het piepje er nog steeds blijven?
Want het is net of hij ergens tegen aankomt:S het gaat zo:
stil...iets gepiep...hoog piepje...ietsgepiep...stil en zo gata het de hele tijd:S
Niet hard ofzo maar je kan je er wel lekker aan irriteren.
23 oktober 2006 15:10
-
blacksorcerer
Maar weet je zeker dat de processorkoeler dat geluid dan maakt??
Is het niet geluid dat van de moederbord speaker komt (al zou dit best een hard geluid maken)?
Houdt de fan eens tegen, zodattie niet meer draait (niet langer dan een halve minuut doen, omdat je temperatuur van de cpu te hoog kan worden) en is dat geluid er dan nog steeds?
23 oktober 2006 15:32
-
louwrens
Quote van gerbenkwakkel op 23 Oct 2006 15:10[quote]Ja maar dat vind mijn vader niet goed,
Dus als ik een nieuwe processor koeler zal kopen zou het piepje er nog steeds blijven?
Want het is net of hij ergens tegen aankomt:S het gaat zo:
stil...iets gepiep...hoog piepje...ietsgepiep...stil en zo gata het de hele tijd:S
Niet hard ofzo maar je kan je er wel lekker aan irriteren.[/quote]
dat is dus de fan, moet je m vervangen
23 oktober 2006 15:49
-
roy92
Kan je doen.Maar misschien helpt
dit wel. Probeer is..
23 oktober 2006 15:52
-
gerbenkwakkel
Ik ga hem morgen vervangen
23 oktober 2006 15:56
-
roy92
Mooi zo(Y).
Laat ons weten of het je is gelukt;)
23 oktober 2006 16:58
-
gerbenkwakkel
Ja het is gelukt:D:D:D
Ik heb er een Q-TEC in gezet en hij blaast als de tierelier,
5324RMP het is net een stofzuiger maar mij cpu word wel heter:|
24 oktober 2006 16:03
-
louwrens
ga je terug
24 oktober 2006 16:04
-
gerbenkwakkel
Net viel mijn pc zomaar uit:|
24 oktober 2006 16:06
-
louwrens
kan kloppen dan ondersteunt je moederbord als je CPU te warm wordt schakelt hij de pc uit, dat is voor om de CPU niet door te laten branden
24 oktober 2006 16:09
-
gerbenkwakkel
al bij 47 graden?:S bendeden mijn computer word die al 74 graden en gaat nog niet uit:S
Ligt dat aan de fan of aan het koelblok?
24 oktober 2006 16:10
-
roy92
Hier was ik al bang voor, je hebt niet echt een goed merk. Ga terug enruil hem om voor een coolermaster ofzo.
24 oktober 2006 16:29
-
gerbenkwakkel
Q-Tec is toch goed merk?
Deze is speciaal voor amd reeksen,
En coolermaster verkopen ze volgens mij niet:S
24 oktober 2006 16:31
-
louwrens
ik vind Q-tec troep ik had er een draadloze muis van flutding en die boxen helemaal
24 oktober 2006 16:33
-
gerbenkwakkel
Oke,
Ik weet denk ik al waar het aan ligt,
Onder het nieuwe koelblok zat vers en nieuw koelpasta, en op de processor, zat nog gewoon oud koelpasta, en ik denk dat dat niet goed functioneert;)
24 oktober 2006 16:40
-
roy92
Lijkt me sterk, maar het is te proberen. Post het resultaat..
24 oktober 2006 16:47
-
blacksorcerer
Hehe... altijd als je de koeler eraf haalt, moet je ook de koelpasta er goed afhalen en weer nieuwe op doen!
Het beste kun je het opppervlak van zowel de CPU als de koeler eerst even schoonmaken met wasbenzine o.i.d. en dan rijstkorrel/halve erwt koelpasta erop doen, en eventueel gelijkmatig uitsmeren.
Te weinig koelpasta kan resulteren in slecht contact met de CPU en resulteren in hogetemps en/of uitval van de pc, als er teveel op zit kan het erlangs lopen, en kan het punten met elkaar in contact brengen, die dat helemaal niet mogen...
eveneens met uitval tot gevolg of zelf kapotgaan in sommige gevallen.
24 oktober 2006 16:57
-
gerbenkwakkel
Kijk blacksorcerer heeft er verstand van;) zo dacht ik er ook over;)
24 oktober 2006 17:02
-
roy92
M??r blacksorcerer.., als de koelpasta gewoon nog nat is, die er nog op zit, kan het helemaal geen kwaad. Heb dit zelf ook al diverse keren gedaan, en levert op geen enkel vlak problemen op. Of je koelpasta moet echt helemaal zijn uitgedroogd (ik weet niet of dit het geval is?), dan moet je het wel vernieuwen. Maar als het nog gewoon 'nat' is, en er zit nog voldoende, zou het gewoon kunnen blijven zitten.
24 oktober 2006 17:07
-
Account verwijderd
Roy heeft gelijk, maar dan ook alleen als het nog echt vochtig is. Als het half half is moet je je al bedenken om toch niet nieuwe koelpasta erop te doen. Is altijd beter.
24 oktober 2006 17:13
-
gardianangel
koelpasta was da ik draai al 6 jaar zonder die bende en alles verloopt normaal mijn pc staat 24/7 aan
24 oktober 2006 17:25
-
gerbenkwakkel
TW'ers houd maar op ik heb de koelpasta die nog op het cpu zat eraf gekrapt gehaald,
En heb het koelbolkje er weer op gezet, en weer mijn pc aangeslingerd en ja hoor de vlammen kwamen er uit;)
Nee hoor, mijn cpu word niet warmer meer dan 30 graden:D
24 oktober 2006 17:26
-
roy92
Ok?. En hoe staat het met het lawaai van de fan? Ik heb mijn cpu fan zelf op 7 volt draaien, met een kabeltje (covert 12 to 7). Moet je anders maar is kijken bij je pc-boer
24 oktober 2006 17:31
-
gerbenkwakkel
Waarom moet altijd maar alles anders? het loopt nu toch goed?
Ik ga er niks meer aan veranderen geen gepiep niks meer;)
24 oktober 2006 17:44
-
roy92
Niks moet anders. Maar een paar postst eerder, klaag je over het harde blazen van je CPU fan. En we/ik vraag of dat nog steeds zo is, zoja-> een oplossing. Lijkt me nou niet echt prettig om te computeren als je fan 5000rpm heeft..:S
Maarja, ik begrijp dat je daar geen problemen mee hebt, en je andere probleem is opgelost; dus ik gooi hier een slotje op.
24 oktober 2006 17:57