ik ben bezig met het overclocken van mijn amd athlon 2400+ op een Asus A7N8X-XE mobo. Maar nu is het probleem dat ik hem niet hoger kan overclocken dan 2,2ghz (standaard 2ghz). Dat zijn volgens Everest de prestaties van een 2700+. Maar als ik de bus snelheid/cpu host frequenty hoger dan 147 mhz zet start mijn pc niet meer op.
Ik zou hem graag willen overclocken tot een athlon 2800+ of 3000+.
Ik heb zo'n gevoel dat ik de FSB of het processor voltage moet verhogen, maar ik weet niet hoe het moet met dit mobo.
Alvast bedankt voor de hulp,
Syntax Terror
PS. ik heb het Overclocking raport van everest geupload op [url]http://www.freewebs.com/freep2p4all/overclock.htm[/url]
admin: link werkend gemaakt
11 oktober 2006 18:48
jcarter
Naar mijn mening zou je best meer gaan benchmarken, want uiteindelijk is het de bedoeling dat je een geschikt evenwicht vindt tussen je FSB en je multiplayer. Veel beginnende overclockers proberen hun MHz -drempel een pumt te geven, maar verwaarlozen daarbij de effectieve prestatie van hun computer.
Om je een beeld te geven, een standaard Athlon 64 3500+ zit 'maar' aan 11*200 (En daar zit je al boven).
Uiteindelijk doe je wat je wilt uiteraard en hoef je geen rekening te houden met m'n tips!
11 oktober 2006 19:04
syntax terror
bij mij stond de bus speed standaard op 133 en de multiplyer op 15
11 oktober 2006 19:45
Account verwijderd
Ook zal ik goed nadenken voordat je gaat overclocken, het verkort de levensduur van je hardware en je garantie vervalt. Ook moet je een goede koeling hebben. En echt super veel prestatie verschil is er toch niet.
11 oktober 2006 19:47
blacksorcerer
Het is zeer waarschijnlijk dat je PCI-bus het niet meer aan kan.
Je kan kijken in de bios of je een PCI-lock hebt of de multiplier kan veranderen.
Het is iig aan te raden voordat je dit was gaan doen (en nu alsnog dus) eerst wat meer te lezen over overclocken.
Op Tweakers.net staan tutorials en nog veel meer is via Google te vinden in NL en EN.
11 oktober 2006 19:49
syntax terror
de prosessor blijft maar rond de 30 graden dus zo'n ramp zal de temperatuur niet worden. Maar heb k nu het max van deze processor bereikt??
11 oktober 2006 19:51
blacksorcerer
Nee maar als je moederbord niet echt een 'overclock-bord' is of jij niet weet hoe je dit moet benutten, dan houdt het snel op :p
Ik ga hier geen complete overclock tutorial typen, aangezien er genoeg mensen zijn die er veeel meer van weten en dit al in tutorials hebben gezet ;)
Je moet namelijk met veel dingen rekening houden, o.a.: temp, pci, vga, geheugen (spd), voeding en zelfs dingen als je HDD kunnen automatisch in snelheid meegaan waardoor er gegevensverlies kan optreden.
11 oktober 2006 19:53
jcarter
Zoals Blacksorcerer en Soemie net gezegd hebben, is het belangrijk om overal rekening mee te houden. Meestal overclock je als je hardware hebt die daarvoor geschikt is, 'k geef kort een voorbeeld: de motherboards van DFI bijvoorbeeld, werden compleet ontwikkeld met het overclocken in geadachte. Voor dat je aan je rams begint te sleutelen moet je ook weten wat die aankunnen, zo is de OCZ Gold edition reeks gemakkelijk te overclocken terwijl standaard Kingstones of Corsairs dat een stuk minder zijn en noem maar op...
Wat betreft je CPU, ik zou die laten zoals die nu is, tenzij dat je je PC grondig beu bent en je het voltage in zowel CPU alsook in je rams (die volgens mij niet echt overclockproof zijn) op te krikken.
11 oktober 2006 23:29
syntax terror
ik ben op de hoogte van de risiko's darom probeer ik ook alleen de kloksnelheid van de processor te verhogen en van het geheugen en mijn gpu af te blijven.
Maar bij de "overclock opties" in de Bios van mijn mobo staat iets van "fsb spread spectrum". Wat houd dat in??
Wat betreft die FSB Spread Spectrum, die laat je best op Disabled staan (Het dient enkel om de EMI veroorzaakt door het systeem te temperen. Met EMI bedoel ik de elektromagnetische interferenties. Een clocksigniaal is nu eenmaal niet perfect en werkt in spectra, en die spectra kunnen (op een bepaalde frequentie) de EMI-standaard-drempel overschrijden. ) Dat is in het kort en vooral heel simpel uitgelegd wat die FSB Spread Spectrum betekent!