-
ps18
Hallo mensen,
Ik ben toe aan een nieuwe videokaart, alleen ik zou niet weten wat voor 1 ik zal nemen. Daarom zou ik graag julie hulp willen, waar ik op moet letten, zodat ik niet een miskoop doe, of dat julie mischien een goede videkaart weten.
Ook heb ik gehoord dat het aantal MB?s niet veel zeggen. Is het aantal frame?s belangrijk, of is er iets anders wat heel belangrijk is.
Ik heb:
> Dell Dimension 5000
> ATI Videokaart ( en dat moet ook zo blijven )
> Budget van 250 Euro
> Geen verstand van videokaarten
Ik hoop dat julie mij snel kunnen helpen.
mvg.
Maurice Derksema
02 augustus 2006 19:54
-
dj_appa
eey Maurice,
ik heb fv lopen zoeken voor je.
dit is verder wel een goede:
[url]http://tweakers.net/pricewatch/106598?Landfilter=NL[/url]
Deze is beter maar ook iets duurder:
[url]http://tweakers.net/pricewatch/132431?Landfilter=NL[/url]
Deze is ook lekker maar wel ver boven je buget.
[url]http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=15827[/url]
eey later,
02 augustus 2006 21:08
-
syntax terror
Ik zou voor een ati radeon 9800 pro gaan
03 augustus 2006 09:09
-
xp 2
03 augustus 2006 17:49
-
blacksorcerer
Maurice kan beter even vertellen welke kaart hij nu precies heeft, wat de rest van zijn systeemspecs zijn (aangezien de functie in het profiel momenteel niet werkt) en waarom hij pers? een ATI wil... slechte ervaringen met Nvidia ofzo? ^o)
een 9800 Pro lijkt me nogal laag gegrepen als je nu een nieuwe fatsoenlijke kaart wil kopen, dan is indd beter te denken aan de nieuwe reeks kaarten van ATI/NVidia die recentelijk zijn uitgekomen in het middensegment.
edit: kijk bijv eens naar de X1800XT 256MB als je voor ATI wil gaan...
wat er nodig is op die nieuwe kaart, dat hangt er vanaf welke games je wil spelen en hoelang de kaart mee moet gaan enzo.
m.b.v. Google en Wikipedia kun je al snel veel vinden over videokaarten.
Het gaat indd niet alleen om de MBs, waarbij je nu zou moeten kijken naar 256MB kaarten overigens, maar ook de kloksnelheid ervan en pixellines/-shaders en opties die bepaalde effecten mogelijk maken in games, etc.
Er is veel info over videokaarten reeds te vinden op i-net dus onnodig om hier een compleet artikel te schrijven :p
@XP2 is indd lage prijs voor die goede graka, maar het is dan ook geen Nu Kopen object maar om op te bieden he... en er kan nog 6 dagen geboden worden ;)
03 augustus 2006 18:47
-
easyboarder
Ja, waarom geen Nvidia? Ik heb juist gehoord dat hun een stukje effici?nter met pipelines omgaan. maar als je een ATI aanhanger blijft is die X800 of X1800 een goede keus
03 augustus 2006 19:04
-
ps18
Hee
In mijn Dell zit nu een ATI, en dan weet ik dat hij compitable is met een ATI, want bij elke Dell PC die ik heb gehad, zat er een ATI in.
03 augustus 2006 19:11
-
blacksorcerer
Gebruik ff een info-progje zoals Everest dat gratis is, om je pc-specificaties te zien en hier te kopieren/plakken, dan weten we meer en kunne we beter helpen.
zal compatibel zijn met zowel ATI als NVidia hoor, ligt er meer aan of je AGP of PCI(-E) hebt... daarom willen we meer info om je te helpen ;)
03 augustus 2006 20:00
-
ps18
Oke, maar op dit moment kan ik niet achter mijn eigen pc. Zodra ik dat wel kan, horen julie van mij. Iniedergeval bedankt voor julie hulp allemaal!
03 augustus 2006 20:12
-
easyboarder
we hebben alle tijd hier hoor (a) maar als er een AGP slot in zit kunne er bij wijze van spreke ale AGP kaarten in, hetzelfde geldt voor PCIe
03 augustus 2006 22:10
-
dj_appa
@Blacksorcerer, hij heeft een standaard ATI ik weet niet meer welke maar niet heel goed voor games echt een hele standaard videokaart, en hij heeft een AGP slot
sorry maurice :p
03 augustus 2006 23:04
-
stefanbeljaars
Dan kan er mooi een 7800 GS in.
04 augustus 2006 09:16
-
easyboarder
Dat zou kunnen,maar dan zou ik wel even nakijken oe sterk je voeding is, en hoeveel RAM je hebt. Als die dingen niet voldoende zijn kunnen die de prestaties van je kaart naar beneden halen, of zelfs niet booten (bij te weinig stroom d8 ik)
04 augustus 2006 13:37
-
blacksorcerer
Als de rest van het systeem ook al oud/minder is, dan is het niet aan te raden een nieuwe goede kaart te kopen voor daarin.
Een systeem dat in balans is presteert beter dan een systeem met zowel echt goede als slechte componenten (vaak ook veroorzaakt door de ontstane bottlenecks).
Dus als de rest van je systeem ook al ouder dan 2 jaar is, en toendertijd niet een van de beste was, zal het nu aan te raden zijn ook de rest van je systeem te upgraden of een nieuwe pc zelfs.
een 1900XTX of 7900GTX (of nog extremer met crossfire/SLI) zal zeker sneller zijn, maar prijs/prestatie verhouding op een oudere pc zal echt slecht zijn en is een goedkopere kaart (in segment 150-200 euro) veel meer aan te raden.
Maar wederom, we wachten de specs af ;)
04 augustus 2006 13:59
-
dj_appa
ik voel me al een beetje de woordvoerder van Maurice:
Hij heeft volgens mij 1Gb ram en verder is het een hele goede pc, geen hele veroudere ofzo.
En voeding is ook in orde.
04 augustus 2006 15:31
-
ps18
Ik heb 2 gb ram :P, en mn videokaart is niet heel erg verouderd ( @ Alexander : :@ :@ :@ ) Ik heb een 3.2 Ghz processor, en hij loopt als een dolle. Alleen ik kan niet alle spellen op zn hoogst spelen. Dat is juist wat ik wil, en daar heb ik een budget van 250,- E voor. Voor de rest hoeft er niks veranderd te worden aan mn pc ( behalve mn muis :P )
04 augustus 2006 18:44
-
blacksorcerer
klinkt indd goed, als je daarbij ook nog een goed moederbord hebt (wordt vaak onderschat door mensen...) dan raad ik je zowiezo aan die 250 dan volledig te gebruiken ;)
Dan heb je tenminste iets waarmee je goed vooruit kunt met de huidige spellen.
PS kun je opzoeken welke mobo je hebt... want als je AGP hebt en niet PCI-E dan is de keuze beperkter wat betreft beschikbare modellen, en ff opzoeken voor de zekerheid kan natuurlijk nooit kwaad :p
04 augustus 2006 18:49
-
dj_appa
haha ok ook goed maar ik zei dat hij niet veroudert is...
04 augustus 2006 21:39
-
easyboarder
Wie is er uberhaupt met het idee gekomen dat zijn pc verouderd zou zijn? :p een oude pc heeft naar mijn weten geen 2 Gig RAM en al zeker geen 3,2 Ghz
05 augustus 2006 02:39
-
dj_appa
haha nee zeker niet ik denk dat hij m'n comment verkeert gelezen heeft.:p
05 augustus 2006 10:33
-
leviathan
Quote van blacksorcerer op 04 Aug 2006 18:49[quote]klinkt indd goed, als je daarbij ook nog een goed moederbord hebt (wordt vaak onderschat door mensen...)[/quote]het gebruik van geluidskaarten word imo ook zwaar onderschat. op een ander forum heb ik hier een keer een hele goede discussie over gehad, en zie het niet over het hoofd. het gebruik van een geluidskaart scheelt veel...
05 augustus 2006 16:57
-
easyboarder
Ja, zo zouden je games een boost van 40% krijgen als je de X-Fi van creative gebruikt, door zijn krachtige geluids processor (gelijk aan een 3 Ghz CPU)
05 augustus 2006 17:53