Ik ben van plan om een surroundset te kopen van creative. namelijk de Creative Inspire T7900. Dit is 7.1 surround en ik wil dit graag als het kan aan mijn a8v Deluxe moederbord van assus hangen.
Ik las al in vele tijdschriften over geluidskaarten die dolby en dts enzo ondersteunen, maar doet die onboard kaart dat ook ? Of wat is het verschil dan met een pci-kaart?
Kan ik bv ook dvd's in surround beluisteren?
Bedankt bij voorbaat
15 mei 2006 22:09
leviathan
je hebt gewoon surround met dat mobo met die onboard chip (ik heb dat mobo zelf ook gehad), en het verschil met een geluidskaart is, is dat de geluidskwaliteit beter is, en je processor niet meer voor het geluid hoeft te zorgen wat het ding ook weer moeite bespaard.
15 mei 2006 23:00
blacksorcerer
Het lijkt me wel zeer onwaarschijnlijk dat je DTS zomaar zal kunnen afspelen, daar heb je of een zeer goede geluidskaart voor nodig, een externe decoder of een software matig decoder die bijvoorbeeld in WinDVD zit (niet in WMP, Winamp, PowerDVD etc inbegrepen, kan soms wel apart via internet worden gedownload (tegen betaling vrijwel altijd).
Maar verder kun je wel gewoon met onboard surround geluid produceren van DD kwaliteit.
16 mei 2006 09:53
maartenlambrecht
in een vorig topic stond er dat je FPS omhoog schieten als je zo'n geluidskaart hebt. Is dat dan niet met alle pci geluidskaarten? Of is dat verschil minimaal zodat onboard surround even goed gebruikt kan worden?
17 mei 2006 13:02
leviathan
hoe krachtiger de geluidskaart hoe meer kwaliteit je krijgt en hoe minder je cpu belast word. bij de meeste games heb ik geen verschil gemerkt dat het opeens vloeiender liep (fps) alleen bij BF2 waren de verschillen gigantisch, toen ik overschakelde van onboard naar audigy 4
17 mei 2006 15:01
louwrens
mijn onboard audio kan tot 5.1
17 mei 2006 16:00
gerjan
dat je fps omhoog dchiet is vrijwel onzin. theoretisch kun je het goed beredeneren maar in de praktijk valt dat HELAAS flink tegen.
17 mei 2006 16:29
stefanbeljaars
En toch niet. Mijn pc gaat lagen als ik mijn onbaord gebruik bij sommige instellingen en niet bij mijn X-Fi op dezelfde instellling. Ik kan duidelijk verschil zien in FPS.
17 mei 2006 18:01
maartenlambrecht
Weet iemand of ik de Inspire T7900 van Creative aan de X-Fi XtremeMusic van Creative kan hangen? Of zijn die connectoren verkeerd?
19 mei 2006 22:01
gerjan
xetreme music is dacht ik 5.1 die van mij tenminste. mss is er ook een 7.1 versie?