Ik heb het op internet opgezocht, waar stond dat het legaal was, maar 2 jongens in mijn klas waren er van overtuigt dat het niet zo was.
Is dowloaden nu legaal of niet?
22 maart 2006 20:17
styloco
hahahahahahha
hoi, het hangt ervanaf wat je download... en van welke site. dus op jou antwoord ja/nee
soms heb je free software dus gratis te downloaden maar soms kan je ook dingen downloaden als je goed zoekt waar je eigenlijk voor moet betalen en dat illegaal maarjah je wordt toch nooit gepakt als je dat doet...
Brand Illegale Games = BIG :p
maar goed let er dus op dat je geen dingen download waar je eigenlijk voor moet betalen...
22 maart 2006 20:26
gerjan
(hoi bas)
hij bedoelt dat hij wel mag downloaden met bv. een p2p programma. maar het niet mag consumeren(gebruiken/kijken/luisteren)
ps. ik ben een jongen uit zijn klas :p
22 maart 2006 20:29
ali
Kijk... downloaden waar auteursrecht op staat is illegaal. Dus games of films.
In mijn wet mag je alles downloaden en is niks illegaal zolang het niet op papier staat. Natuurlijk staat het wel op papier (denk ik) maar dat heb ik nog niet gezien. Dus ze kunnen wel blijven praten, ik weet er niks vanPas als ze het mij laten zien, kap ik er mss (hele kleine kans) mee.
Niet illegaal:
eigenlijk niks want je deelt het. bijv. torrent zijn niet illegaal want mensen "delen" met elkaar.
Downloaden en dan product key of een serialkey opzoeken is illegaal. ( wat niemand aanspreekt en iedereen er toch gewoon mee doorgaat). Het internet is net afval...: Jah maar als ik een serial opzoek worden die lui echt niet armer van.... Jah maar als ik dat niet in de afbalbak gooi, wordt de straat heus geen zooitje.
22 maart 2006 20:35
gerjan
Iedereen mag een zogeheten thuiskopie maken, mits die maar niet verder verspreid wordt. En dat mag ook zonder dat je het origineel gekocht hebt. Met andere woorden, het downloaden van een werk via een file sharing netwerk te zien is als een thuiskopie, mits de persoon die het werk downloadt dit maar aan niemand anders geeft.
Downloaden is niet illegaal, zolang je het maar niet zelf ook deelt, is er niets aan de hand, dat is laatst nog in het nieuws geweest
ik vind erg veel verschillende dingen
[i]Kopie?n maken, uitlenen, verhuren, verkopen of gratis weggeven van beeld en geluid zonder toestemming van de rechthebbenden mag niet. Uitlenen, verhuren of verkopen, mits legaal verkregen, is wel toegestaan;
Het aanbieden op internet van een auteursrechtelijk beschermd werk zoals een film of een muziekbestand mag niet;
'Sharen' of uitwisselen van auteursrechtelijk beschermd werk, zoals muziek of een film, via een peer-to-peer-uitwisseldienst (p2p) mag niet;
'Rippen' of kopi?ren en als bestand op het internet plaatsen van een auteursrechtelijk beschermd werk zoals muziek of een film mag niet. Kopi?ren voor eigen gebruik is toegestaan zolang er maar geen beveiliging op het bestand is aangebracht. Beveiligingen mogen nooit worden doorbroken;
Computersoftware en computerspellen downloaden mag niet, zelfs niet voor eigen gebruik (met uitzondering van shareware en freeware)
Computersoftware en computerspellen kopi?ren mag niet, ook niet voor je eigen gebruik (met uitzondering van shareware en freeware) [/i]
22 maart 2006 20:47
deadlock
je mag volgens mij momenteel niet uploaden, maar downloaden is wel legaal...
23 maart 2006 07:29
djoey
uploaden mag ook wel
ALLES mag je downloaden ZOLANG er GEEN copyright op zit.
23 maart 2006 10:37
leviathan
styloco zei op: - [quote]Brand Illegale Games = BIG[/quote]Maar BIG stond toch voor Ban Illegale Games?
Branden Is Goedkoper is natuurijk nog altijd wel de leukste naam :h
23 maart 2006 14:23
keitaro
Licht er weer aan wat je brand dan he :P
Als je kijkt naar de Anime branche, volop te downen, is illegaal en slecht voor de markt. koop liever... Maar fansubs, series die dus ruw zijn en bewerkt door fans met ondertitels er tussen is weer legaal. en die worden ooks top gezet met downen/uploaden (zijn bijna altijd torrents) staan daarna stil als ze eenmaal gereliciesd zijn, dus dat is weer legaal.. Muziek downen is Illegaal zolang je er ook niet voor betaalt... en over nieuwsgroepen zullenw e al helemaal niet beginnen... (bene r trouwens nog niet over uit of dat nou meer legaal is of illegaal).
23 maart 2006 14:49
leviathan
Als je veel illegaal download maak je het op de lange termijn flink lastig voor jezelf. Eventjes een groffe toelichting: Je download spellen, bespaard jouw bakken met geld. De winkel raakt de spellen niet kwijt en koopt ze dus ook niet meer van de makers/uitgevers. Die vervolgens een kleiner budget hebben voor hun volgende game en die dus in de meeste gevallen ook slechter is, of gaat in zijn geheel failliet. Zo komen er op de langere termijn minder (vette) spellen uit... en da's jammer.... toch?