-
pim1502
hej ik wil een geluidskaart aanschaffen, ik zag een 7.1 geluidskaart.. maar de boxen die ik erbij wil zijn 5.1, dat vind ik ook meer dan genoeg omdat ik niet mijn kamer tevol hoef hebben met speakers. Maar nou vraag ik me af of een 5.1 speakerset gewoon naar behoren werkt op een 7.1 geluidskaart.. of wordt het geluid dan fout verdeeld ofzo?
Pim
02 januari 2006 11:14
-
stefanbeljaars
Noppe, de 7.1 heeft een uitgang meer. Het zou geen verschil mogen uitmaken.
02 januari 2006 11:19
-
pim1502
oke dan ga ik het denk ik maar eens bestellen..;)
02 januari 2006 11:26
-
pcfreaky
succes (best relax zo'n 7.1geluidskaart ..ik heb een 7.1 op mijn nieuwe mobo onboard
maar dat zal zeker minder kwaliteit zijn
02 januari 2006 11:41
-
stefanbeljaars
Je een onboard is van veel minder kwaliteit. Ik heb nu zelf een Creative X-Fi Fatal1ty FPS.
02 januari 2006 11:55
-
pim1502
bij de speakerset: Logitech X-530, zie ik staan op de site van logitech dat je die speakerset aan kan sluiten op een pc, dvd speler, xbox enz. maar ik d8 dat een 5.1 speakerset uit meerdere kabels bestaat die je normaal gesproke in de geluidskaart van de pc doet.. alleen mijn xbox heeft maar 1 gaatje voor een speakerset.. zou het dan zo kunnen zijn dat deze speakerset maar 1 kabel heeft die aangesloten dient te worden, en die dan het geluid over de boxen verdeeld? of weten jullie dat ook niet
02 januari 2006 12:33
-
styloco
ja ik dacht het ook altijd dat er meerdere kabels waren, maar je hebt ook zo'n plugin met vele pinnetjes, maar ik denk niet dat als je maar 1 uitgang hebt (op je xbox) dat je dan het geluid naar alle 5 speakers onafhankelijk kan versturen, dus je zal geen verschil horen tussen rechts en links geluid, maar dat is dus wat ik denk
02 januari 2006 12:47
-
djoey
als er maar 1 output is is dat digital out
daar zitten meerder aansluit punten aan..
bij 5.1 zitten er 7 aansluitpunten op 1 connector.
namelijk je 5 boxen plus stroom de woofer plus stroom en
dan de min alles komt dan daaraan.
02 januari 2006 12:52
-
styloco
heeft de xbox een digital out met pinnetjes?
[img]http://www.xbox-mod.co.uk/images/digital-out.jpg[/img]
er is maar 1 kabel voor digital out
miscshien moet je dit nemen
[img]http://www.wolfsoft.de/shop/images/product_images/popup_images/10689_b.jpg[/img]
en dan die rode en witte uitgang daar moet je deze kable in doen
[img]http://img500.imageshack.us/img500/1764/images0di.jpg[/img]
en dan de andere kant van de kabel moet je in de "line in" doen van je geluidskaart {bovenste blauwe uitgang}
[img]http://img.2dehands.be/f/normal/10430156.jpg[/img]
02 januari 2006 12:53
-
blacksorcerer
Een digitale uitgang (zwarte) is naar mijn weten coaxiaal en heeft dus ook een coaxiale digitale uitgang nodig en wordt op de pc voor SPDIF enzo gebruikt (kan je van mini-disc spelers opnemen en andere apparaten), echter heb ik ook zo een uitgang op mijn dvd-speler, hoe haal ik hier dan stereo of 2.1 uit, laat staan 5.1?
Je schijnt dan een stereo te moeten hebben die dan weer een coaxiale digitale aansluiting heeft (die van mij heeft ook coax, maar das voor fm-radio over de kabel), maar geeft deze dan ?cht stereo of dubbel mono?
* hopelijk is er een technisch geluidsexpert in dit topic :p *
02 januari 2006 13:07
-
djoey
digital out is ook maar 1 mini-jack plug waar 7aansluitpunten op zitten
net als op een koptelefoon met stereo 3 aansuitpunten zitten
02 januari 2006 13:08
-
blacksorcerer
hmmmz mijn bij de geluidskaart meegeleverde digitale coax kabel ziet eruit als een tulpplug...
02 januari 2006 13:17
-
pim1502
hej bedankt voor jullie reacties.. ik heb nou een 5.1 set en een 7.1 geluidskaart besteld..
namelijk deze speakers:
[img]http://images.tigerdirect.com/SKUimages/medium/L23-6322-main.jpg[/img]
en deze geluidskaart:
[img]http://image.compusa.com/prodimages/5/1f6539c5-1b61-4898-9ff3-19ab3cab1a76.gif[/img]
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic
Nou nog een vraagje.. moet ik nou mijn onboard sound op disabled zette in de bios of maakt da nie uit?
02 januari 2006 21:59
-
greywolf
als alles goed werkt zal die hemzelf uitzetten en via je geluidskaart gaan maar je kan het altijd voor de zekerheid uitzetten
03 januari 2006 15:40
-
blacksorcerer
Ik heb mijn on-board uitgezet, die leverde wat softwarematige problemen (alvorens ik de geluidskaart ging kopen, daarom kocht ik die ook :p).
Ik neem toch aan dat je alleen je geluidskaart wilt gebruiken, dus dan is het natuurlijk beter om complicaties te voorkomen.
Btw ik heb gister zelfde logitech speakerset gekocht als jou Pim, alleen dan 2.1, ik ben niet zo een 5.1 fan (in een kamer van 15m? iig ;)) en heb nog grote stereo staan
Ze klinken iig super door dat speciale systeem van 2-weg speakers en een lekker volle subwoofer (h).
04 januari 2006 09:46
-
pim1502
jah ik heb egt overal kei goede reacties gelezen over dat speakersysteem.. dat er een kei mooi helder geluid uit de speakers komt en dat die bass ook kei goed zou zijn.. alleen ik hoorde ook veel dat die kabels wat kort zijn maar daar valt nog wel wat aan te doen.. en voor die prijs en zoveel goede reacties heb ik het toch maar besteld ;)
04 januari 2006 10:19
-
gerjan
welke set zijn die speakers hij lijkt wel op de t6060 maar tis em niet
05 januari 2006 16:38
-
blacksorcerer
X-230 is de 2.1 versie van Logitech en X-530 de 5.1.
En mijn oom heeft de 530 en die heeft hij op zijn 7.1 (een azalia onboard)geluidskaart aangesloten, dus dat zal vast en zeker ook bij jou gaan Pim ;)
05 januari 2006 16:55
-
pim1502
ja idd, de bestelling had ik binnen rond avond eten.. ik heb de geluidskaart geinstalleerd, drivers van de onboard sounds verwijdert en op disable gezet in de bios.. en toen drivers van de soundblaster X-FI extreme music geinstalleerd en de speakerset aangesloten.. en hij werkt kei goed! alleen ietwat korte kabels maar da kan ik wel verhelpe ;)
Oja dan vroeg ik me nog iets af, weet iemand wat je aan kan sluiten op die geluidskaart op de pinnetjes aan de achterkant ervan?
[img]http://images.soundblaster.com//images/products/headers/prod14066_hdr2_1_6_2.jpg[/img]
05 januari 2006 22:56
-
gerjan
ik ga denk ik ook deze speakerset kopen
maar de geluidskaart vind ik een beetje duur
ik dacht meer aan ?25-50
maar die zijn dan natuurlijk ook minder goed
maakt dat uit voor de speakers dat je een slechtere geluidskaart hebt of blijven de speakers het gewoon even goed doet
wie weet een goede geluidskaart tussen 25-50?
07 januari 2006 11:21
-
pim1502
op www.azerty.nl waar ik mijn dingen gekocht heb staat een geluidskaart van 50 euro.. Creative SoundBlaster Audigy 4 Bulk OEM ..deze zal denk ik ook wel best goed zijn.. en tis een 7.1 geluidskaart dus stel dat je ooit nog die 5.1 wilt vervangen door een 7.1 dan kan dat gewoon.. en hoe het dan zit met het geluid door de speakers weet k niet.. ik heb iig kei mooi geluid nu, maar dat zal jij dan denk ik ook wel hebben aangezien audigy's ook kei goed zijn
07 januari 2006 12:02
-
stefanbeljaars
Die pinnetjes. Lijken die op een oude game poort?
08 januari 2006 18:53
-
pim1502
ksoe et nie wete :S
08 januari 2006 22:36
-
easyboarder
gerjan zei op: 07/01/2006 - 11:21[quote]ik ga denk ik ook deze speakerset kopen
maar de geluidskaart vind ik een beetje duur
ik dacht meer aan ?25-50
maar die zijn dan natuurlijk ook minder goed
maakt dat uit voor de speakers dat je een slechtere geluidskaart hebt of blijven de speakers het gewoon even goed doet
wie weet een goede geluidskaart tussen 25-50?
[/quote]
Ik heb een tijdje geleden voor ?60 een Creative Audigy 2 ZS gekocht, ook een zeer goede geluidskaart die uiteraard 7.1 ondersteunt + alle modernegeluidstechnieken die tegenwoordig in games gebruikt worden. Ik heb erg erg goede ervaringen mee, ddan weten jullie dat ;)
09 januari 2006 13:15